Zo'n maand gelden pakte Audi uit dat ze synthetische diesel hadden geproduceerd, vandaag hebben ze een eerste batch e-benzin klaar. Wederom synthetisch, maar ditmaal dus niet voor een zelfontbrander.
Dat dit al een tijd in de pijplijn zat bij Audi is geen publiek geheim, want in 2012 namen ze in Ingolstadt een patent op "e-benzin", "e-gasoline" en "e-diesel". Maar los van patenten hebben ze intussen wel hun eerste batch geproduceerd van die laatste twee goedjes.
Wat is er nu zo speciaal aan? e-benzin wordt geproduceerd zonder petroleum en als gevolg hiervan is het product 100% iso-octaan en is de octaanwaarde bijgevolg ook 100 (logisch, toch?). Ook zijn er geen sporen van sulfaat of benzeen aanwezig wat wil zeggen dat e-benzin een schone verbranding heeft, zonder afvalstoffen te produceren.
Het startmateriaal is het in Frankrijk geproduceerde *'isobutene'M wat zijn oorsprong kent uit hernieuwbare energie maar dat is nog niet voldoende voor Audi, in de toekomst wilt het merk haar groene benzine maken uit water, CO2 en zonlicht.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden