UPDATE: Prijs bekend, ook een 211 pk-variant beschikbaar
Juicht, allen, juicht. Bij Audi hebben ze de zescilinder dieselmotor die al in de Q7 zit dichtgeknepen om zo tot een nieuw basisvermogen van 218 pk te komen. Daarmee wordt deze Q7 vooral interessanter voor de zakelijke rijders, die de CO2-uitstoot - miniem - zien dalen.
Want wie heeft er in ons dagelijks verkeer 272 pk uit het 3.0 V6 TDI-blok nodig, als je het ook met 218 pk kan doen? Audi meldt verder dat het verbruik van de TDI Ultra 5,5 l/100 km bedraagt (tegenover 5,7 voor de 272 pk-variant) en dat de Q7 met 218 pk 144 g/km aan CO2-uitstoot. Dat is 5 g/km minder dan de grotere versie.
Overigens zijn die kleine cijfertjes het enige dat verandert, want de Q7 TDI 218 blijft beschikken over quattro vierwielaandrijving en de tiptronic-automaat. Wel herwerkten de ingenieurs het motormanagement, prutsten ze wat aan de waterpomp en oliekoeling en bekeken ze ook het verbrandingsproces opnieuw.
UPDATE
Audi België weet te zeggen dat er ook een variant met 211 pk naar onze markt komt (fiscaal interessant voor Brussel en Wallonië) en dat de instapprijs voor zo'n Ultra Q7 start vanaf 56.900 euro, dat is 3.000 euro goedkoper dan de huidige instapper, de 3.0 TDI zonder die 'ULTRA'-badge.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden