Officieel: Toyota Land Cruiser krijgt 'motorenlift' (2015)

toyota-land-cruiser-eu_02

Toyota heeft haar meest luxueuze werkpaard een facelift gegeven. Nu ja, eerder een motorenlift. Want de New Land Cruiser krijgt een nieuwe 2.8-liter viercilinder diesel en 4.0-liter V8 benzine onder de kap.

Verwacht visueel geen verschillen aan deze new Land Cruiser, wat meteen ook de vraag opwerpt waarom Toyota zo'n term op deze motorenlift plakt. Maar goed, nieuwe werkkrachten onder de kap dus. In dieselland moet de 3.0 plaats ruime voor een nieuwe 2.8-liter D-4D viercilinder met turbo. Dat blok levert 177 pk en 450 Nm. Goed voor een CO2-uitstoot van 194 g/km en een normverbruik van 7,4 l/100 km bij de vijfdeursvariant. De Land Cruiser met drie deuren weet een uitstoot van 192 g/km en een normverbruik van 7,2 l/100 km op te tekenen.

Een blok dat vooral dient om aanhangwagens te sleuren. Daarom dat de sprint naar de honderd van 12,7 seconden en de topsnelheid van 175 km/u weinig indruk weet te maken. Speciaal aan het blok is Toyota's *Urea Selective Catalytic Reduction systeem (SCR). Dat doet tot 99 procent van de NOx-emissie verdwijnen.

toyota-land-cruiser-eu

V8-boenderen

Naast de viercilinder diesel commercialiseert Toyota ook een knoert van een V8-benzine in de opgefriste Land Cruiser. Dat blok is 4 liter groot, komt enkel bij de vijfdeurs en bezorgd je 282 pk en 385 Nm. Daarmee tik je de honderd aan in 10,9 seconden en rol je verder naar dezelfde 175 km/u als bij de diesel. Het verbruik komt wel op 10,6 l/100 km te liggen terwijl je 248 g/km C02 de lucht in blaast.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Pieter A. 16:10
afbeelding van Pieter A.

Hij krijgt bijna trekjes van de Prius :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws