In de naam der veiligheid heeft Europese instantie EuroNCAP weer een groep nieuwe voertuigen tegen de muur gesmeten. Proefobjecten van deze test zijn de Mazda MX-5, Opel Karl en Hyundai Tucson. Hoe ze het er vanaf brachten?
De scores las je natuurlijk al in de titel, maar bij de NCAP is het vooral belangrijk om in te zoomen op de opmerkingen. Die hadden ze bij de Hyundai Tucson niet, want na een robbertje muurvechten mocht de Zuid-Koreaanse SUV naar huis met vijf sterren. De Mazda MX-5 kreeg geen opmerkingsloos rapport. Want bij de test werd vastgesteld dat de airbag in het stuur niet voldoende opblies waardoor de dummy met zijn hoofd het stuur raakte. Goed voor een deductie van 1 ster.
En de Karl?
Opels Karl kreeg dezelfde opmerking betreffende de airbag in het stuur. Daarnaast schoof de testpop bij de botsing onder de gordel waardoor het risico aan verwonding aan knie, dijbeen of bekken verhoogt Tenslotte is er een verhoogde kans op een whiplash in de Karl omdat 'ie niet over een autonoom remsysteem beschikt. Nu, dat heeft de Mazda ook niet en bij de Tucson is het optioneel. Met al die opmerkingen neergeschreven geeft de NCAP de Karl 4 sterren.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 43 min geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 15 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 23 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden