EuroNCAP: MX-5 en Karl lopen naar huis met 4 sterren, Tucson met 5

mx5-ncap

In de naam der veiligheid heeft Europese instantie EuroNCAP weer een groep nieuwe voertuigen tegen de muur gesmeten. Proefobjecten van deze test zijn de Mazda MX-5, Opel Karl en Hyundai Tucson. Hoe ze het er vanaf brachten?

De scores las je natuurlijk al in de titel, maar bij de NCAP is het vooral belangrijk om in te zoomen op de opmerkingen. Die hadden ze bij de Hyundai Tucson niet, want na een robbertje muurvechten mocht de Zuid-Koreaanse SUV naar huis met vijf sterren. De Mazda MX-5 kreeg geen opmerkingsloos rapport. Want bij de test werd vastgesteld dat de airbag in het stuur niet voldoende opblies waardoor de dummy met zijn hoofd het stuur raakte. Goed voor een deductie van 1 ster.

En de Karl?

Opels Karl kreeg dezelfde opmerking betreffende de airbag in het stuur. Daarnaast schoof de testpop bij de botsing onder de gordel waardoor het risico aan verwonding aan knie, dijbeen of bekken verhoogt Tenslotte is er een verhoogde kans op een whiplash in de Karl omdat 'ie niet over een autonoom remsysteem beschikt. Nu, dat heeft de Mazda ook niet en bij de Tucson is het optioneel. Met al die opmerkingen neergeschreven geeft de NCAP de Karl 4 sterren.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws