BMW's spirituele opvolger van de BMW 1 Reeks M Coupé is klaar. Met een M2-badge op de kofferklep en 370 pk onder de kap. De Audi RS 3 Sportback kan op z'n tellen letten.
BMW zal het autosalon van Los Angeles gebruiken om de M2 in de spotlight te zetten, de strafste variant in de rangen van de 2 Reeks. Een - relatief - compacte coupé die een ode brengt aan de M3's van weleer en het DNA van de 1 M Coupé verder zet.
Visueel is het alvast wat je van een M-product kan verwachten. Met vooraan extreem uitgehouwen bumperwerk, stevig 19-duims schoeisel en achteraan de typerende vier einddempers. De 2 Reeks was, tegenover de 1 Reeks Coupé, al een zwaantje, maar als M2 wordt het een zwaan die je liefst niet in het donker tegen komt. Dat komt trouwens niet enkel door zijn nogal gespierd uiterlijk, maar ook door de krachtbron onderin.
Zelf roeren
Voorin schuilt namelijk een nieuw ontwikkelde 3.0 zes-in-lijn benzine die componenten leent van zijn broertje in de M3 en M4. Een blok dat het in deze M2 tot 370 pk en 465 Nm (500 in overboost) schopt en piekt op 7.000 toeren. Ter vergelijking; de onder Autofans meest begeerlijk M3, de E46 van rond de eeuwwisseling, moest het doen met 343 pk en 365 Nm.
De cijfers van deze 1.495 kilo zware M2 zorgen alvast voor een sprint naar de honderd in 4,3 seconden met de M-DCT-automaat met dubbele koppeling. Zelf kan je ook roeren in de versnellingsbak. Met de manuele zesbak snel je wel 2 honderden trager naar de honderd. Anderzijds heeft hij een automatische rev match waardoor je als een volleerde pro aan de slag kan gaan. Voor de liefhebbers; de CO2-uitstoot en het normverbruik tikken af op 185 g/km en 7,9 l/100 km.
Mini M4, maxi plezier
Onderhuids neemt de M2 componenten - of know how - van de M4 Coupé over. Daardoor krijg je eigenlijk een mini-M4 op je oprit met extra toffe opties. Zo bestaat er een smokey burnout-systeem dat je sneller je banden laat oproken bij lage snelheden en is er een elektronisch geregeld differentieel achteraan. Net zoals zijn grotere broertjes krijgt de M2 trouwens een stuur met elektrische bekrachtiging.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden