MINI heeft niet geheel onverwachts het dak gezaagd van haar hatchback. Daardoor krijgt de derde generatie MINI cabrio (onder BMW) een serieuze groeischeut en kwaliteitsupdate. Klaar om volgende zomer het beste van zichzelf te geven.
Als je er de vorige line-up van MINI op na gaat is het geen verassing dat het Britse merk een cabriovariant lanceert van haar nieuwe hatchback. De styling is dan ook identiek. Nu ja, de cabrio verliest natuurlijk zijn stalen kruin en wisselt dat in voor een stoffen dak dat je tegenwoordig (optioneel) met Union Jack-motief kan krijgen. Warm genoeg? Dan klap je het dak weg binnen de 18 seconden aan snelheden tot 30 km/u.
Grootje
Onderhuids staat de Cabrio op het nieuwe UKL-platform. Dat zorgt er voor dat 'ie, net zoals de hatchback, een serieuze groeischeut krijgt. Specifiek gaat het tegenover het vorige model over 9,8 centimeter in de lengte en 4,4 centimeter in de breedte. De hoogte blijft met een extra 0,7 centimeter eigenlijk identiek. Met een totale lengte van 3,8 meter kan je de Cabrio nog bezwaarlijk 'mini' noemen. Al krijg je natuurlijk serieus wat extra binnenruimte in de plaats.
Dankzij slimme verpakking en een extra 2,8 centimeter tussen de wielen heb je voortaan 3,6 extra centimeters knieruimte in het kwalitatief stevig opgewaardeerde interieur terwijl de bredere carrosserie voor meer schouder en elleboogruimte zorgt. De koffer, die gaat er met maar liefst 25 procent op vooruit waardoor je 215 liter kan meesleuren (160 l met het dak naar beneden).
Van One tot JCW
Motorisch adopteert de Cabrio de torretjes vanuit de hatchback. Verwacht je dus aan een breed assortiment driecilinders (diesel als benzine), een Cooper S met 192 pk sterke viercilinder en - binnen afzienbare tijd - een John Cooper Works-variant met een stevige 228 pk onder de kap.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden