Ford Mondeo Hybrid komt naar België vanaf 32.710 euro

2015-ford-mondeo-hybrid

Het heeft nog wat langer geduurd dan de gewone Ford Mondeo, maar de Mondeo Hybrid staat sinds begin deze maand eindelijk in de catalogus. Ga jij hem halen?

32.710 euro is wat Ford vraagt voor de Mondeo Hybrid. Het recept is bekend; je neemt een conventionele Mondeo, schroeft er een elektromotor tegenaan en rust hem uit met een automaat voor de overbrenging en floeps, de CO2-uitstoot duikt naar beneden. Dat is hier dus het geval, hoewel je de 2.0 met 187 pk meekrijgt, stoot je slechts 99 g/km uit, ofwel een verbruik van 4,2 l/100 km.

Of dat genoeg is om hem gegeerd te maken bij de gemiddelde zakenman? Misschien wel, want het blijft een betaalbare hybride middenklasser. Sterker nog, een Mondeo 2.0 EcoBoost 203 pk in Titanium-versie kost je zowat 2.000 euro meer, en ook de 2.0 TDCi kost je een goeie 3.000 euro extra in die Titanium-uitvoering. De Mondeo Hybrid maakt geen gebruik van de 'Titanium'-benaming, hij hanteert een eigen uitrustingsniveau.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Raf 22:26
afbeelding van Raf

Ik wil hem wel in de S-Max Vignale :-)

tomtom 14:47
afbeelding van tomtom

Blijkbaar bezit de Mondeo Hybride een 2,0liter atmosferische benzinemotor die gebruik maakt van de Atkinson-cyclus, waardoor de efficiëntie in dezelfde lijn zou moeten liggen als die van de Toyota Prius.

Verder is de recuperatie van energie en de hulp van de elektromotor bij het aandrijven van de benzinemotor ook gelijkend op dat bij een Prius.

Wat wel opmerkelijk is, is dat de batterij van 1,4kWh van het type Lithium-ion is - iets wat Toyota nog niet gebruikt in hun nonplug-in versie van de Prius.

Laatste leuk weetje over de aandrijving is dat er hier gebruik wordt gemaakt van een CVT, mogelijks met dezelfde werking als die van de Prius.

Als laatste, twee 'helaas'jes:
1) enkel verkrijgbaar als saloon of 'berline'
2) van de koffer blijft er dankzij de batterij die een rare bult maakt in het meest verre deel van de koffervloer een kleine 400 liter over; maar zoveel als bij een gewone Focus

Leo 07:20
afbeelding van Leo

Ziet er goed uit.
Volgens de bovenstaande reactie, zou er nog een betere accu in zitten dan in de Toyota Prius, mooi zo.
Ik bezit geen Toyota, maar heb wel meegereden (taxi genomen in Duitsland) rijd zeer stil, volgens mij goede kwaliteit met jaren ervaring!. Het interieur oogt modern, design van het Toyota koetswerk vind ik afschuwelijk.
Als Ford in de Mondeo (trouwens met een prachtig koetswerk) dezelfde technische kwaliteit gaat bieden als de Prius (en zo lijkt het er wel op), gaat hij zeer goed scoren. Heb in her verleden 2 Ford's gehad en was altijd zeer tevreden.
Toch 2 vraagjes:
1. Gaat de Ford Mondeo Hybride ook te verkrijgen zijn met dieselmotor?
2. Daar ik nergens publiciteit vind van Ford Mondeo Hybride, waarom maakt Ford er geen reclame mee?
In deze tijd, waar iedereen toch aan het uitkijken is naar een betaalbare Hybride!
Ik heb de Mondeo Hybride per toeval ontdekt op het internet.

Ron4u 17:58
afbeelding van Ron4u

Toyota verkiest de ni-mh batterijen boven li-ion vanwege betrouwbaarheid, op ni-mh heb je 10j garantie en li-ion 5j, en kostprijs. Er kan een grotere energiehoeveelheid in maar de li-ion is tot op heden eigenlijk niet geschikt voor langdurig gebruik in een auto. Kijk naar de li-ion accu van een smartphone, laptop of bvb van de tesla roadsters en dan zie je dat hun levensduur veel beperkter is dan bvb ni-mh.
Een dieselhybride is geen goeie combi omdat in een hybride de brandstofmotor erg dikwijls aan en uit gaat en afkoeld en dat is bij een diesel eigenlijk niet goed. Psa is recent gestopt met het bouwen van hun dieselhybride.

DEE TEE FOUT 12:59
afbeelding van DEE TEE FOUT

... erg dikwijls aan en uit gaat en afkoelT ...

Uw reactie