Volkswagen over #Dieselgate: 'We moesten wel'

dieselgate-main

Tijdens een internationale persconferentie vandaag heeft Volkswagen uitgebreid uitleg gegeven over heel het Dieselgateschandaal. We verzamelden voor jullie alvast de belangrijkste info.


Lees hier alle berichtgeving die we verzamelen over #Dieselgate, het wereldwijde schandaal van Volkswagen vanwege software in dieselmotoren die NOx-emissietests vervalst.


Tot in de puntjes uitgewerkt was de persconferentie van Volkswagen met aan het woord Hans Dieter Pötsch (voorzitter Volkswagen AG's toezichtsraad) en Matthias Müller (CEO van het merk). Tevens een persconferentie zonder excuses van bovenaf, want het topmanagement blijft opnieuw en opnieuw zeggen dat ze niet op de hoogte waren van de sjoemelsoftware.

Des te straffer is het dat ze wel toegeven dat er destijds voor de software werd gekozen omdat de constructeur technisch niet in staat was om de EA 189-motor te laten voldoen aan de opgelegde uitstootnormen in de VS. Daarom werd er tijdens de ontwikkeling geopteerd voor de sjoemelsoftware. Een keuze die meer dan fout was, dat geeft VW zelf toe. Dat moet blijken uit het onmiddellijk schorsen van 9 personen toen het schandaal boven water kwam.

Geen invloed

Een oplossing, die heeft VW nu klaar, zowel voor de 2.0, 1.6 als 1.2 TDI. De terugroepactie voor de 2.0 TDI begint vanaf januari 2016 en betreft een software-upgrade. Eigenaars van een 1.2 TDI zullen het tweede kwartaal van 2016 worden teruggeroepen naar de garage.

De 1.6 TDI, die moet wachten tot eind 2016 om aangepast te worden, dit omdat die motor er niet enkel vanaf komt met een software-upgrade. Ook aan de hardware moet verbouwd worden. Bij VW is er alvast spraken van een soort buis (flow transformer) die lucht trager de motor laat instromen. Desalniettemin zouden de prestaties hetzelfde blijven. Dat is ook zo voor de 2.0 en 1.2 TDI.

Decentralisatie

Dat Dieselgate een impact zal hebben op de structuur van het bedrijf was eerder al duidelijk door de stoelendans die aan de top plaats vond. Nu blijkt ook dat Volkswagen de dingen meer gaat los laten. Hoezo? Wel, lokale afdelingen en dochtermerken van Volkswagen krijgen meer vrijheid en autonomie in hun doen en laten. Decentralisatie, om het met een mooi woord te zeggen. Hoe zich dat juist ten berde gaat brengen, dat is op dit moment nog niet helemaal duidelijk, al zou het management worden afgeslankt en moet de interne communicatie vlotter verlopen.

Groen, groen en nog eens groen

Het imago van VW heeft een serieuze klap gekregen, daarom zal het merk sterk inzetten op de elektrische wagen. Want wat klinkt groener dan zo'n elektriciteitsvreter? Tegen 2020 moeten er twintig nieuwe elektrische auto's en plug-inhybrides op de markt zijn. Volgend jaar komt VW dan ook nog op de proppen met 'Strategy 2025', een plan dat zich waarschijnlijk nog meer zal toespitsen op de elektrische wagen.

Al blijft het niet enkel bij de wagens die van de band rollen, ook binnen het merk moet het groener volgens Volkswagen. Zo gaat hun eigen Airbus A319 de verkoop in, zal er minder gevlogen worden en moeten autoshows stukken minder vervoer opleveren.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws