Opel heeft in een officieel statement de aantijgingen van de VRT ontkend. Uit een reportage bleek namelijk dat de Duitsers Zafira's die de garage binnen kwamen zou aanpassen om de uitstoot naar beneden te halen zonder medeweten van de klant. Een, op papier, gevalletje sjoemelsoftware dus.
Gisteren deed Het Journaal van de VRT het nodige stof opwaaien. Daarin verscheen namelijk een reportage waar maandenlang aan werd gewerkt en waarbij Opel onder de loep werd genomen. Het is te zeggen, twee Zafira's met de 1.6 diesel werden getest op de rollen en via een 'real life'-test om daarna naar de dealer te worden gebracht voor een kleinood om daarna terug te worden getest. Wat bleek? Overschreden voordien beide wagens de Europese uitstootnorm stevig, dan bleek nadien dat de uitstootwaarden serieus waren gezakt. Een aanpassing die ook zichtbaar was in het vermogen van de wagen.
Opel ontkent
Opel legt de feiten alvast naast zich neer en zegt dat het in 2015 geen enkele update heeft doorgevoerd om de uitstoot te verminderen. De update die werd toegepast in de reportage (Service update 15-P-044) werd voordien onderzocht en goedgekeurd door de Duitse goedkeuringsdienst KBA.
Het Duitse merk gaat verder door te stellen dat het testen van uitstoot een zeer complex gegeven is. De data die in de reportage werd gebruikt geeft niet genoeg informatie om een besluit te kunnen trekken. Daarnaast vraag Opel ook meer informatie over de geschiedenis van de voertuigen zelf. Tenslotte zegt Opel dat het onderzoek zelf toegeeft dat de gebruikte tests kunnen afwijken van de officiële gereguleerde tests.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden