Exact een jaar geleden stelde Zweedse autobouwer Koenigsegg de Regera voor in Genève. Nu, één jaar later staat 'ie er terug met maar liefst 3.000 aanpassingen en de term 'productieklaar' op z'n kont. Met net zoals de Bugatti Chiron de beschikking over 1.500 pk maar dan wel met de hulp van enkele elektromotoren. Een hybride zeg maar.
Beroepen ze zich bij Bugatti puur op verbrandingskracht met de nieuwe Chiron, dan pakt Koenigsegg het iets milieubewuster aan. Het is te zeggen, de Regera gebruikt als basis een nog steeds uit de kluiten gewassen twinturbo 5-liter V8 maar krijgt daarbovenop hulp van drie elektromotoren. Het resultaat? 1.500 pk en 2.000 Nm. Waardoor de Zweed eigenlijk met grofferre cijfers pronkt dan de Bugatti.
Uniek aan de creatie van Christian Von Koenigsegg is het gebrek aan een traditionele versnellingsbak. In de plaats gebruikt de Regera een - en we citeren letterlijk - 'koppelingsslippend mechanisme dat een hydraulische koppeling gebruikt om het koppel om te vormen bij gemiddelde tot hoge snelheden tijdens snelle acceleraties.' Een definitie die ons wat doet denken aan een CVT, al belooft het merk dat we ons kunnen verwachten aan een traditioneel acceleratiegevoel.
Sprint naar de honderd? 2,8 seconden. Topsnelheid? 400 km/u. Hoe snel je dat getal tevoorschijn kan toveren? In 20 seconden...
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden