Seat Alhambra blaast twintig kaarsjes uit met feesteditie (2016)

seat-alhambra-20th-anniversary-editie_01

Het Spaanse neefje van de Volkswagen Sharan wordt dit jaar twintig. Een feestje voor de Alhambra dat de jongens van Seat niet zo konden laten voorbijgaan. Met een gelimiteerde '20th anniversary'-editie tot gevolg.

Al sinds '96 heeft Seat de Alhambra in de orderboeken staan, waardoor hij dit jaar twintig kaarsjes mag uitblazen. Als cadeau voor de klanten kwamen de Spanjaarden op de proppen met een speciale versie van de MPV die een hoop lekkere opties bij elkaar zwiert. De 20th anniversary-editie laat zich namelijk herkennen door 17-duims velgen, getinte xenonlichten, getinte ramen, panoramisch dak en een specifieke badge op de C-stijl.

Het interieur pakt dan weer uit met 'sportstoelen' met massagefunctie waarop het 20 jaar-logo is geëmbed. Verder krijg je keyless entry, een hoop veiligheidsnufjes (verkeersbordherkenning, dodehoekdetectie,...), de hands-free tailgate en navigatie.

Doorheen de jaren

Hoewel twintig jaar op de teller, passeerden er op die tijd maar twee generaties Alhambra de revue. De eerste generatie die tot 2010 op de markt bleef was nauw verwant aan de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy. Dat trio werd geproduceerd in de AutoEuropa-fabriek in Portugal. Intern werd de lijn waar ze werden gebouwd Shalambraxy genoemd (SHAran, ALhAMBR, galAXY).

 seat-alhambra-20th-anniversary-editie

Vanaf zijn geboorte was het duidelijk dat de Alhambra vooral een ruime sloep moest zijn voor grote gezinnen. Waardoor alles vrij braafjes was ontwikkeld. In 2000 kwam er echter een facelift waardoor de MPV van 16 naar maar liefst 74 verschillende uitvoeringen ging. De meest uitzinnige was daarbij de Sport-variant met een 2.8-liter VR6, goed voor 204 pk, 265 Nm en een uitlaat die de Alhambra liet klinken als een sportwagen. De sprint naar de honderd van 10,3 seconden was anderzijds niet om over naar huis te schrijven. Net zoals het verbruik van 11,3 liter.

 seat-alhambra-20th-anniversary-editie

In 2010 brak de Alhambra zijn familiebanden met de Galaxy waardoor de Spanjaard en de Sharan niets meer met die Amerikaan hadden te maken. De tweede generatie Alhambra en Sharan bleven in AutoEuropa geproduceerd, de Galaxy kon zijn boeltje inpakken. Buiten het de uit- en innerlijke veranderingen werd de tweede generatie maar liefst 22 centimeter langer dan zijn voorganger. Doorheen de jaren kon 'ie de nodige awards op z'n conto schrijven. Zo won hij negen keer de 'beste MPV'-award van verschillende media en organen genre Portuguese ‘Car of the Year'. Vorig jaar ging de Alhambra trouwens nog aan de facelift.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat

 

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws