Peugeot en Citroën ontwikkelen 'echte verbruiksmeetmethode'

PSA-real-life-test

Het Franse duo Citroën en Peugeot zit niet als een toeschouwer toe te kijken naar de ontwikkelingen van Volkswagens dieselgate. De twee merken ontwikkelden namelijk een zogenaamde 'Real life testcyclus'. Daarbij komen hun voertuigen er slechter uit, maar desalniettemin hopen de Fransen dat andere merken zullen volgen.

Het zit Peugeot en Citroën hoog dat er geen eerlijk beeld geschetst wordt van de verbruikscijfers naar klanten toe. Daar zijn ze zelf ook schuldig aan, maar ze hopen er verandering in te brengen door het idee van de real life-testcyclus te steunen. Meer nog beide merken gingen zelf aan het testen en kwamen terug met enkele opvallende cijfers; een afwijking tot wel 45 procent.

Qua testgebied werd er gekozen voor de omgeving van Parijs. Daarbij worden 39,7 kilometer afgelegd op nationale wegen, 25,5 kilometer in de stad en 31,11 kilometer op de snelweg. Ter vergelijking; de huidige test uit de jaren '90 besloeg amper 11 kilometer... in een laboratorium. Niets van met deze test, want meerijden in het verkeer is een must en de auto's zijn bepakt en gezakt met passagiers, bagage en een knoert van een meetinstrument achterop.

PSA-real-life-test

Het resultaat laat zich alvast raden. PSA (Peugeot, Citroën & DS) stuurde de Peugeot 308, Citroën C4 Grand Picasso en DS 3 over het traject, elk uitgerust met de 1.6 BlueHDI. Halen ze in het laboratorium nog respectievelijk 3,1 l/100 km, 4 l/100 km en 3,6 l/100 km, dan laat zo'n toertje Parijs die cijfers stijgen naar 5 liter, 5,6 liter en 4,9 liter.

Hoewel PSA zich op papier daardoor in een slecht daglicht zet gelooft de groep erin dat ze met deze testmethode nog steeds bij de zuinigste jongens horen. Benieuwd hoe lang het duurt voor deze methode wordt geofficialiseerd...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws