Bij de Europese 'Car of the Year'-verkiezing moest de Japanse roadster nog de duimen leggen tegen de Opel Astra, bij de wereldwijde verkiezing neemt de MX-5 de prijs mee naar huis.
Niet dat we iets tegen de Astra hebben, maar laat ons eerlijk zijn: de MX-5 is een revelatie in autoland tegenover de evolutie die Astra heet. Toch won de Duitser de Europese verkiezing. Volgens kwatongen omdat Mazda zo zeker was van een overwinning dat het bij een allerlaatste samenkomst van juryleden niet eens aanwezig was. Om maar te zeggen dat je moet pamperen om een overwinning binnen te kunnen halen.
Een opzet waar Mazda bij de World Car of the Year-verkiezing wel in sloeg. Want het neemt de gouden beker mee naar huis en laat daarmee de Audi A4 en Mercedes GLC achter zich. Daarmee volgt de Japanner de Mercedes C-Klasse op die in 2015 het kroontje mocht dragen. Wij zijn alvast blij dat de roadster een verdiende trofee mee naar huis mag nemen.
Ook groen en snel
De MX-5 is trouwens niet de enige winnaar van de verkiezing. Zo won de Toyota Mirai als 'groene auto van het jaar', de Audi R8 als 'performance car van het jaar' en de BMW 7 Reeks als 'luxewagen van het jaar'. De trofee voor 'knapste wagen van het jaar'? Die ging ook naar de MX-5...
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 6 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 8 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 12 uur geleden