Citroën Advanced Comfort project: de hydropneumatische ophanging achterna

citroen-advanced-comfort_01

Nee, een rechtstreekse technische opvolger van de hydropneumatische ophanging moeten we niet meer verwachten bij Citroën. Echter verzaakt het merk niet aan haar verleden, want met het Advanced Comfort project bundelen de Fransen dertig patenten voor eenzelfde comfortabel rijgedrag. Waftability, zeg maar.

Vorig jaar wist CEO van Citroën Linda Jackson ons nog te zeggen dat het merk volop werkt aan een spirituele opvolger van de hydropneumatische ophanging. Meer informatie mocht ze toen nog niet geven, nu krijgen we die wel in de vorm van de Advanced Comfort project, een conceptuele C4 Cactus met een resem aan comfortabele technologie aan boord. Om het gevoel van de hydropneumatische ophanging op te wekken, zonder het daadwerkelijk onder een auto te moeten installeren, zeg maar.

Toch nog beetje hydro

In totaal heeft Citroën dertig gepatenteerde technologieën nodig om het gevoel op gelijk niveau te krijgen. Wat natuurlijk veel zegt over de vooruitstrevende technologie die het merk jarenlang in haar bezit had. Helemaal in detail gaat Citroën niet, maar het onderstreept wel enkele aanpassingen. Zo is er de ophanging die profiteert van hydraulische stops om de compressie en decompressie op zo'n niveau te brengen dat het lijkt of je vliegt op een tapijt.

 citroen-advanced-comfort

Al gaan de Fransen verder dan enkel de ophanging onder handen nemen, want schokken kan je nooit helemaal uitsluiten. Of toch wel? Want Citroën gebruikt een nieuwe techniek om haar carrosserie aan elkaar te 'lijmen' waardoor er 20 procent minder vibratie de cabine binnen komt. De rest van de vibratie die dan toch nog binnen glipt countert Citroën door memory foam in de stoelen te gebruiken die zich aanpast aan de vorm van de inzittende.

 citroen-advanced-comfort

De komende jaren moet de technologie haar weg vinden naar productiemodellen van Citroën... en DS uiteraard.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Rob 10:54
afbeelding van Rob

Memory foam, traagschuim dus. Gaan ze het zelfde type traagschuim gebruiken als de Tempur matrassen? Dat zou wel interessant zijn namelijk. Zeker voor mensen met rugklachten.

Nadeel van het materiaal is wel dat het temperatuurgevoelig. Als de auto in een koude garage staat zijn de stoelen kneiterhard. Tot het zich aangepast heeft aan de lichaamswarmte natuurlijk. Maar het heeft wel potentie in de auto denk ik. Comfort, past zich aan aan je lichaamsbouw (iedereen zit dus ‘goed’) en je blijft ook op je plek zitten.

Rob 11:02
afbeelding van Rob

Trouwens, lijmen, dat doet Lotus toch al jáááren?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws