Driecilinders zijn hot in autoland, zelfs in de hogere klassen. Bij Skoda zwieren ze de 1.2-liter viercilinder benzine uit de Octavia en vervangen ze hem door de 1.0 TSI, een driecilinder met 115 pk.
Een V6 vind je niet meer in de Octavia. Zelfs de meest potente 230 pk sterke RS-variant doet beroep op vier cilinders. Voortaan wordt er ook nog wat naar beneden afgerond. De Tsjechen vervangen de krachtigste versie van de 1.2-liter viercilinder benzine namelijk voor een driecilinder met drukvoeding. Die meet 1-liter groot en is goed voor 115 pk en 200 Nm.
Het stelt de bestseller van Skoda alvast in staat om in samenwerking met de 7-traps DSG-automaat een sprinttijd neer te zetten van 10 seconden. De top piekt op 202 km/u. Roer je zelf door de verzetten - via de manuele zesbak - dan haal je de drie cijfers in 9,9 seconden.
Belangrijker natuurlijk voor deze switch zijn de groenere cijfers - op papier. Zo daalt de CO2-uitstoot naar 103 g/km (105 g/km voor de automaat) en licht het normverbruik op 4,5 l/100 km (idem voor automaat).
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 8 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 2 dagen geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden