Het Zweedse Cimco Marine AB is zo'n fan van de 2-liter diesel bij Opel dat ze het blok ombouwen tot buitenboordmotor voor boten. Die krijgt de naam OXE, niet toevallig Zweeds voor os.
We zijn niet helemaal op de hoogte van de buitenboordmotorklasses maar volgens Opel is de OXE de eerste 2-liter diesel van 200 pk in z'n klasse. Het blok rolt van de band in het Duitse Kaiserslautern en is eigenlijk bedoeld om de Insignia, Zafira en Cascada aan te drijven. Al drijft hij na een bezoekje bij Cimco Marine AB op een heel ander niveau. In 'bootuitvoering' is het blok alvast goed voor 200 pk aan 4.100 tpm en 400 Nm koppel bij 2.500 tpm.
Onder volle belasting verbruikt het blok 43 liter per uur. Stukken beter dan de tweetaktmotoren met gelijke prestaties, want die zwieren er snel +70 liter per uur door. Daarnaast is zo'n diesel natuurlijk een stuk stiller. Opel is alvast blij met de samenwerking, want daardoor hebben ze natuurlijk een extra aftrekpost voor het ontwikkelde motorblok.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden