Hyundai aast met de Ioniq op Toyota Prius-klanten en dat zal je geweten hebben. Vanaf vandaag hebben we de prijs van de hybrideversie. Hoe zwaar ze onder de Japanner gaan? Wel, stevig.
Grote vraagtekens bij de lancering van de Ioniq. Want allemaal aardig zo'n specifiek om de bomen te redden ontwikkelde automobiel. Het succes hangt echter voor een groot deel af van de prijs, daar moeten we nu eenmaal eerlijk in zijn. Die prijs hebben we nu en steekt stevig de lans met die andere held in de hybridemarkt: Toyota.
Hyundai vraagt namelijk 26.899 euro voor een Ioniq Hybride. Geen klein geld, dat weten we wel maar volg even. De Zuid-Koreanen gaven namelijk eerder al te kennen geen 'instapversie' aan te bieden. Waardoor je vanaf de basisprijs onder andere een navigatiesysteem, adaptieve cruisecontrol, duo-zone airco, xenonlichten en genoeg airbags mee krijgt om een springkasteelfeestje te houden.
Leg je 3.000 euro op, dan spring je naar de Executive-uitvoering en komen daar nog 17-duims velgen, lederen interieur, geventileerde voorstoelen en chromen deurgrepen bij. Of je die extra zak geld wilt neerleggen voor verchroomde deugrepen, dat is natuurlijk helemaal aan de klant.
Ioniq versus Prius
De hamvraag natuurlijk. Want hoewel altijd tussen de regels door te lezen, is deze Ioniq uiteraard een Zuid-Koreaanse aanval op de Japanse Toyota Prius. Tijd dus voor een lekker robbertje prijzen vergelijken. Instappen in zo'n Ioniq doe je dus vanaf 26.899 euro, bij Toyota ben je minimaal 30.310 euro kwijt. Het full-option-exemplaar van de Ioniq (29.899 euro) schippert tussen de Business en Lounge-uitvoering van de Prius. Of in de taal van het geld; 31.580 euro en 34.610 euro.
Kortom, de Ioniq trekt stevig de budgetkaart. Al heeft Toyota nog een joker achter de hand, want het heeft ook nog de Auris Hybride in haar gamma staan. Waardoor je hybride kan rijden vanaf 23.710 euro. Meer nog, je hebt hem ook nog eens als meer praktische stationwagen. Spreekt geen enkel van die carrosserietypes je aan, dan heb je bij Kia nog het technisch identiek broertje van de Ioniq; de Kia Niro.
Kortom; de Zuid-Koreanen schudden de markt van de betaalbare hybrides stevig door elkaar.
In de markt voor een hybride? Lees dan zeker onze rijtesten:
• Hyundai Ioniq
• Kia Niro
• Toyota Prius
• Toyota Auris HSD
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden