Met de Kodiaq verkent Skoda nieuwe horizonten. Want na het bouwen van betaalbare hatchbacks en ruime stationwagens, gaat het Tsjechische merk ten aanval in het SUV-segment. Niet met een kleine crossover, wel met een heuse 7-zit.
Een genereuze lengte, plaats voor zeven personen en de grootste koffer in zijn klasse, dat zijn de pijlers waarop Skoda de Kodiaq heeft gebouwd. Want net zoals de Superb Combi een ruimtewonder is voor een aantrekkelijke prijs moet deze SUV hetzelfde spelletje gaan spelen. Niet toevallig gelijkt de Kodiaq best hard op die middenklasser. Met een scherp lijnenspel, zelfverzekerd voorsteven (met ietwat raar vormgegeven lichten) en stevige achterkant.
De wielbogen worden ietwat afgevlakt, een trucje dat ze ook al toepasten bij de Skoda Yeti. Hoewel niet in detail meegegeven, komt de Kodiaq in maar liefst 14 kleuren. De afwerking van details is dan weer afhankelijk van de uitvoering waar je voor kiest, daarvan zijn er ook drie.
Ruimte te over
Binnenin geen al te grote verassingen. Want hoewel even gehoopt maakt Audi's digitale dashboard niet de oversteek naar de Tsjechische SUV. Daarvoor moet Skoda nog braaf enkele jaartjes wachten (lees: met de facelift waarschijnlijk). In de plaats krijg je een klassieke indelingen met twee analoge klokken en een infotainmentscherm centraal op het dashboard.
Al probeert Skoda natuurlijk geen klanten te trekken door uit te pakken met een superieure vormgeving, wel met ruimte. En die is er, in overvloed. Niet enkel kan je (optioneel) tot zeven personen kwijt in de Kodiaq, laat je er vijf achterwegen, dan groeit de kofferruimte tot 2.065 liter. Nog eens: 2.065 liter. Enkel een Audi Q7 doet het tien liter beter terwijl die Duitser maar liefst 30 centimeter langer is.
125 pk?!
Kom je dan nog plaats te kort, dan biedt Skoda de mogelijkheid om nog eens 2.5 ton te trekken met de Kodiaq. Al zal je dan wel voor de 190 pk (400 Nm) sterke 2.0 TDI moeten gaan met 4x4 en DSG-automaat. Dat wat te veel voor je? Dan biedt Skoda die 2-liter ook nog aan met 150 pk en 340 Nm koppel. Straf genoeg trekken de Tsjechen niet volop de kaart van diesels bij de Kodiaq, want ook benzineblokken tekenen present. Zo is de instapper de 1.4 TSI met 125 pk en 200 Nm.
Klinkt wat nipt, al zegt Skoda dat dit geen probleem mag zijn met het leeggewicht van 1.452 kilogram. Diezelfde 1.4 komt er ook met 150 pk en 250 Nm. Helemaal bovenaan staaat de 2.0 TSI met 180 pk en 320 Nm. Waarom Skoda de 280 pk sterke variant met vierwielaandrijving niet naar de Kodiaq brengt (test daarvan hier), is ons een raadsel.
Uiteraard kan je (bijna) alle blokken naar keuze uitrusten met DSG-automaat en vierwielaandrijving. Die 4x4 maakt trouwens gebruik van een elektronisch geregelde multiplaat-koppeling. Of anders gezegd; Haldex. Want bij gewoon rijden wordt alle kracht naar de voorwielen gestuurd.
Gewoon slim
Zoals het een goede Skoda betaamt heeft het merk 30 'Simply Clever'-features geïnstalleerd. Dat gaat van een ijsschraper in de tankklep tot nieuwe dingen zoals een plastiek deurbeschermer die automatisch tevoorschijn komt wanneer je de deuren opent (een oplossing dat Ford al enkele jaren aanbiedt op de Focus) en 'slaapkopsteunen' achteraan.
Veiligheidsnufjes genre noodrem zijn standaard, daarnaast gaat Skoda loos met technologie zoals een 360* camera, Tow Assist, adaptieve cruisecontrol en Crew Protect Assist, een systeem waarbij de Kodiaq alle ramen sluit en gordels aanspant wanneer een ongeluk niet meer te omzeilen valt.
Een prijs geven de Tsjechen nog niet mee, wel een verkoopdatum: begin volgend jaar. Waardoor het toch nog even wachten is voor je deze SUV op je oprit kan parkeren.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden