Tegen 2020 moeten we in België zo'n 12.000 laadpalen nodig hebben om de omslag naar elektrisch rijden mogelijk te kunnen maken. Hyundai Belux doet alvast haar duit in het zakje door samen met Eneco minstens 85 publieke laadpalen te installeren. Of anders gezegd; Hyundai doet een Tesla'ke.
Dat voor Hyundai elektrisch rijden menens is blijkt niet enkel uit de Ioniq, want zonder de nodige infrastructuur geraak je namelijk nergens met zo'n elektrische wagen. Daarom dat het samen met energieleverancier Eneco gestart is aan de uitrol van een netwerk van minstens 85 laadpalen in België. Waardoor de Zuid-Koreaan eigenlijk een soort van Tesla'ke doet, want die constructeur had ook al snel door dat je klanten een plaats moet kunnen geven om op te laden.
Hyundai kiest ervoor om haar dealernetwerk als locatie te kiezen (logisch natuurlijk) en gaat in zee met Eneco, een energieleverancier die 100% groene stroom belooft.
12.000? Eerder 5.000
Willen we in 2020 allemaal massaal elektrisch rijden, dan zullen er zo'n 12.000 oplaadpalen nodig zijn in België. Natuurlijk stappen we niet allemaal over naar de elektrische automobiel, waardoor de Vlaamse regering zichzelf vooropgesteld heeft om al tevreden te zijn met 5.000 publieke laadpalen. Met de 85 exemplaren van Hyundai komen we alvast een stukje dichter bij dat getal.
Vraag is natuurlijk hoe praktisch zo'n oplaadpaal aan een dealer is, want de kans dat die zich net om je hoek bevind bestaat maar is meestal niet het geval. De eerste publieke laadpaal werd alvast zopas officieel ingehuldigd aan het Hyundai-verdeelpunt in Brugge. Onder goedkeurend oog van Bart Tommelein, Vlaams viceminister-president en minister van Energie.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden