De MX-5 Speedster die Mazda vorig jaar voorstelde op de SEMA-show mag dit jaar wederom present tekenen. Al gingen de ingenieurs nog een stapje verder, waardoor 'ie Evolution aan zijn naam mag plakken en het gewicht in totaal afneemt met zo'n 160 kilogram. En de MX-5 was al een pluimpje.
Wil je 160 kilogram van een BMW X6 afpulken, dan hoef je gewoon de hoedenplank er achteraan uit te nemen. In het geval van de MX-5 ligt dat wat moeilijk. Enerzijds omdat de roadster geen hoedenplank heeft, anderzijds omdat de Japanner al werd ontwikkeld met een laag gewicht in het achterhoofd. Een geslaagde missie, want met 1.060 kilogram in de weegschaal kan je moeilijk spreken van een zware jongen.
Deze Speedster Evolution dringt dat gewicht naar anorexia-waarden. Daarvoor baseert het zich op de Speedster van vorig jaar - waardoor voorruit en dakmechanisme foetsjie zijn - en vond het nog wat vetjes om af te trainen. Het resultaat is een verlies van 160 kilogram, waardoor de MX-5 met 2.0-benzine een gewicht van 900 kilogram kan noteren. Dat dit geweldig moet rijden, staat buiten kijf.
Alleen... Mazda plant niet er een productiemodel van te maken.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden