Wolfsburg, het nieuwe Silicon Valley. Met die gevleugelde woorden laat Volkswagen vandaag weten dat ze aan een compleet nieuw hoofdstuk beginnen. Met een volledige ombouw van het merk, grotere winstmarges en een schrapping van 30.000 jobs.
Ze noemen het zelf de grootste stap die het bedrijf ooit gezet heeft, deze ombouw. 'Nodig', aldus dr. Herbert Diess, de voorzitter van de raad van bestuur bij VW. Meer nog, Diess benadrukt dat alle merken zichzelf de komende jaren compleet opnieuw zullen moeten uitvinden maar dat Volkswagen het eerste merk is dat hier aan begint.
Dat veranderen, is een gevolg van de elektrificering, autonome technologie en verschuiven van markten. Daarnaast zegt Diess dat, hoewel Volkswagen uitstekende auto's bouwt, er te weinig op wordt verdient. Het rendement zal dus omhoog moeten.
Daardoor zal Volkswagen oude technologie uit het huis zwieren en vervangen met nieuwe technologie (lees: MQB al de dingen!). Daardoor zou in 2025 het jaarlijks rendement op 3,7 miljard euro moeten liggen. Spek naar de bek van investeerders natuurlijk.
30.000 geschrapte banen
Waar de gewone mens winst zal halen, dat is niet bekend. Zeker omdat Diess bevestigt dat er 30.000 banen zullen verdwijnen bij Volkswagen. Geen gedwongen ontslagen, wel via natuurlijke afvloeiingen en vervroegde pensioenen. Over de toekomst van interims kan hij evenwel geen zekerheid bieden. Goed nieuws voor België; Audi Vorst blijft gespaard van deze snoeibeurt.
Daar tegenover zet Volkswagen wel dat het de komende jaren 9.000 nieuwe mensen zal aannemen voor het ontwikkelen van nieuwe technologie (denk autonoom, denk elektrisch, denk vooral software).
Protectionisme
Tenslotte garandeert Diess werkzekerheid bij al haar medewerkers (die niet natuurlijk afvloeien) tot 2025. In Duitsland zullen EV's worden gebouwd in Zwickau en Wolfsburg, de productie van elektromotoren zal doorgaan in Salzgitter en Kassel en de batterijen worden geproduceerd in Wolfsburg en Braunschweig. Een Duits onderonsje dus, waardoor Volkswagen eigen economie een hart onder de riem steekt.
Niet geheel onverwachts zal het merk er alles aan doen om thuisbasis Wolfsburg het Silicon Valley te maken van VW. Waardoor de twijfelachtige Duitsers tegenover het concern meteen gepaaid worden.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden