'Wolfsburg moet Silicon Valley van Volkswagen worden', schrapt 30.000 jobs

vwlogo

Wolfsburg, het nieuwe Silicon Valley. Met die gevleugelde woorden laat Volkswagen vandaag weten dat ze aan een compleet nieuw hoofdstuk beginnen. Met een volledige ombouw van het merk, grotere winstmarges en een schrapping van 30.000 jobs.

Ze noemen het zelf de grootste stap die het bedrijf ooit gezet heeft, deze ombouw. 'Nodig', aldus dr. Herbert Diess, de voorzitter van de raad van bestuur bij VW. Meer nog, Diess benadrukt dat alle merken zichzelf de komende jaren compleet opnieuw zullen moeten uitvinden maar dat Volkswagen het eerste merk is dat hier aan begint.

Dat veranderen, is een gevolg van de elektrificering, autonome technologie en verschuiven van markten. Daarnaast zegt Diess dat, hoewel Volkswagen uitstekende auto's bouwt, er te weinig op wordt verdient. Het rendement zal dus omhoog moeten.

Daardoor zal Volkswagen oude technologie uit het huis zwieren en vervangen met nieuwe technologie (lees: MQB al de dingen!). Daardoor zou in 2025 het jaarlijks rendement op 3,7 miljard euro moeten liggen. Spek naar de bek van investeerders natuurlijk.

30.000 geschrapte banen

Waar de gewone mens winst zal halen, dat is niet bekend. Zeker omdat Diess bevestigt dat er 30.000 banen zullen verdwijnen bij Volkswagen. Geen gedwongen ontslagen, wel via natuurlijke afvloeiingen en vervroegde pensioenen. Over de toekomst van interims kan hij evenwel geen zekerheid bieden. Goed nieuws voor België; Audi Vorst blijft gespaard van deze snoeibeurt.

Daar tegenover zet Volkswagen wel dat het de komende jaren 9.000 nieuwe mensen zal aannemen voor het ontwikkelen van nieuwe technologie (denk autonoom, denk elektrisch, denk vooral software).

Protectionisme

Tenslotte garandeert Diess werkzekerheid bij al haar medewerkers (die niet natuurlijk afvloeien) tot 2025. In Duitsland zullen EV's worden gebouwd in Zwickau en Wolfsburg, de productie van elektromotoren zal doorgaan in Salzgitter en Kassel en de batterijen worden geproduceerd in Wolfsburg en Braunschweig. Een Duits onderonsje dus, waardoor Volkswagen eigen economie een hart onder de riem steekt.

Niet geheel onverwachts zal het merk er alles aan doen om thuisbasis Wolfsburg het Silicon Valley te maken van VW. Waardoor de twijfelachtige Duitsers tegenover het concern meteen gepaaid worden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Wim 17:39
afbeelding van Wim

Wolfsburg moet Silicon Valley worden, waarom niet, ze hebben daar goede software developers zitten ;)

P. Nis 11:53
afbeelding van P. Nis

Zo goed waren die softwareontwikkelaars blijkbaar ook niet, want ze hebben hen mooi bij de lurven.
En niks of te weinig verdienen aan een VW???
In design hebben ze nooit veel geld gestoken: saaier kan niet en al tientallen jaren dezelfde looks.
Volledig uitgerust kan je hun blikken koekendozen ook niet noemen; voor zowat alles moet je (veel) bijbetalen... paginalange optielijsten.
Was die sjoemelsoftware dan zo duur om te ontwikkelen?

Wielli 02:43
afbeelding van Wielli

Ik kan me best vinden in de mening van dhr. P. Nis want Volkswagen maakt echt wel brol. Men neme wat goedkope onderdelen uit een Skoda of Seat en vermenigvuldigt de prijs met 1.5 of 2. Pief, poef, pats, daar staat uw nep-premiumproductje Pornow.

P. Nis 13:34
afbeelding van P. Nis

Volledig mee eens Wielli!
En dan zwijgen we nog over hun echte "preemiejoem" merk uit dezelfde bedrieger/sjoemelstal Audi... Daar worden de prijzen nog wat meer opgedreven voor dezelfde brol waarvan de vijzen wat steviger zijn vastgedraaid!

Glenn 08:28
afbeelding van Glenn

Wat een gedoe. Niemand wordt toch verplicht om van hun een product te kopen?

bartel 10:04
afbeelding van bartel

Denk je nu echt dat je enkel bij VAG bedrogen wordt?

Joske 06:15
afbeelding van Joske

Ja.

bartel 11:54
afbeelding van bartel

hahaha...

P. Nis 23:26
afbeelding van P. Nis

Absoluut!

P. Nis 23:25
afbeelding van P. Nis

Optimus, betreft die VW-boekjes die je me onlangs uitgeleend hebt: waarom heb je alle bladzijden een elkaar geplakt?

Adriaan 04:50
afbeelding van Adriaan

Om,dan straks af te komen met:"mijn papa werkt bij de politie en is twee meter groot, en gaat uw papa in de bak smijten" en dan zijn we officieel echt op kleuter niveau bezig. Is het zo moeilijk om op een normale manier een discutie te hebben?

Sjaak Trekhaak 23:06
afbeelding van Sjaak Trekhaak

Die diesels van VW (concern) zijn toch waardeloze lawaaimakers. Zwaar overgewaardeerd tov mercedes en BMW. Hoogmoed komt voor de val heren van VW!
En waar blijven de schadevergoedingen voor de Europese VW rijders? Als Brussel bedrijven als Microsoft of Apple een boete op kan leggen dan zijn ze haantje de voorste maar nu het om een Europees bedrijf gaat met een lobby van hier tot ginder dan is het milieu plotseling wat minder belangrijk. Let op mensen, dit is dezelfde club die jou straks gaat dwingen om je WC raampje van dubbel glas te voorzien of je verbiedt om nog langer aardgas te gebruiken. Zootje hypocrieten!
Zo te zien is het einde van VW in zicht. Een bedrijf wat de boel zo heeft opgelicht verdient niet beter.
VW mag van mij helemaal failliet. Zolang er Aziaten zijn, is er geen probleem.

OPDIMUS 23:20
afbeelding van OPDIMUS

Ach Sjaak Trekhaak/P.Nis rijdt wellicht zelf maar in een "preemiejoem" Dacia Duster terwijl hij stiekem thuis op zijn toilet een hoopje VW catalogi en een doos zakdoekjes heeft liggen...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws