Na de reguliere versie en het sportieve broertje mag ook de avontuurlijke Scout langs de plastische chirurg voor een facelift. Waardoor het gehele Octavia-gamma in het nieuw steekt. Of er technische veranderingen onderhuids sluimeren?
Och kom, we gunnen Skoda haar 15 minutes of fame wel, want de Tsjechen pakken het slim aan door al hun Octavia varianten apart in de faceliftverf te zetten. Eerst met de reguliere versie (en stationwagen), gisteren met de sportievere RS en vandaag wordt de Scout nog even onder de AF-spotlight gezet. Die poogt nog steeds de Octavia te zijn voor mensen die af en toe een modderige baantje naar boven op moeten.
En net zoals zijn andere twee gezellen zit de facelift 'm vooral in de herwerkte snoet met aparte koplampen. Die krijgen ondersteuning van plastiek bescherming rondom en zelfs de rem- en brandstofleidingen krijgen extra bescherming. Achteraan worden de 'C-lichten' van LED-makelij extra dik in de verf gezet.
Extra DSG, instap eruit?
Mechanisch vooral een overdracht van voordien. Met een 30 millimeter hogere bodemvrijheid en vierwielaandrijving als standaard uitrusting. Bij lancering drie gekend motorisaties; een 1.8 TSI met 180 pk (158 g/km), een 2.0 TDI met 150 pk (130 g/km) en diezelfde 2-liter diesel met 184 pk (133 g/km). Nieuw met de facelift is dat ook de 150 pk-variant van diesel standaard een DSG-automaat krijgt. Waardoor het gehele gamma uit automaten bestaat.
Over de 1.6 CRTDI met 110 pk rept Skoda met geen woord. Waardoor het er op lijkt dat het blok met de facelift begraven wordt. Geen half werk, deze Scout, getuige de standaard uitrusting.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 5 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 9 uur geleden