Na een opgepoetste Carrera, Targa en Turbo vervolledigt Porsche haar 911-stal met de GTS. Die gaat net zoals de rest van het gamma aan de drukvoeding en blijft zoals voordien misschien wel dé sweetspot 911, met dank aan 450 pk en bredere heupen.
Beschikbaar in drie smaken, deze GTS. Want het insigne laat zich draperen op de coupé, cabriolet en Targa. Wat je juist samen met die badge krijgt? De al in de andere modellen gekende 3-liter boxermotor met turbo die beschikt over een gezonde 450 pk. Zo'n 20 pk meer dan zijn atmosferische voorganger. Klinkt alsof er een scheermachine-turbo onder de kap zit maar vergis je niet.
De magie van de turbolading laat zich namelijk voelen op koppelvlak. Want had je voordien de beschikking over 440 Nm aan 5.750 tpm, dan krijg je nu een emmer van 550 stuks vanaf 2.150 tmp tot 5.000 tpm. Waardoor hoogtoerigheid wat plaats maakt voor een koppeltsunami.
+300 km/u
Op technisch vlak krijg je standaard de beschikking over PASM (actief ophangingmanagement) en het Sport Chrono pakket. Hoe zich dat vertaalt in cijfers? Wel, de Carrera 4 GTS Coupé met PDK-automaat sprint naar de honderd in 3,6 seconden. De snelste tout court is de 911 GTS (zonder vierwielaandrijving dus) met handbak, want die rakker haalt 312 km/u.
Al haal je ook met de Targa en Cabriolet snelheden van +300 km/u. De CO2-uitstoot en het normverbruik nemen dankzij de drukvoeding een kleine duik. In het geval van de Carrera GTS met PDK kom je toe met 8,3 l/100 km en stoot je 188 g/km C02 uit (voordien: 8,7 en 202).
Widebody
Visueel herken je de GTS aan de bredere heupen, zwarte accenten rondom en de sportuitlaat die standaard op dit model prijkt. Ten opzichte van zijn voorganger werd de voorbumper aangescherpt en prijken er standaard 20-duims velgen onder de wielkasten. Voor de 911 Carrera GTS ben je minimaal 128.139 euro kwijt. Duurste exemplaren zijn de Targa 4 GTS en Cabriolet 4 GTS, die kosten allebei 148.951 euro. Vanaf vandaag te bestellen en gelukkig klanten krijgen hun exemplaar al in maart.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 37 min geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 3 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 6 uur geleden