Bleef de SQ5 op benzinekracht voordien een marktspecifiek geval voor de overkant van de grote plas, dan komt de nieuwe generatie ook naar ons Belgenland. Waardoor je geen duivelsdrank meer in de tank moet zwieren.
Altijd wat een raar gevalletje geweest, de eerste generatie SQ5. Want de eerste S-SUV van Audi kwam in twee smaken. Of eigenlijk anders; Audi besliste voor jou welke smaak je ingelepeld kreeg. Zo was er een marktspecifieke 3-liter V6 benzine en een marktspecifieke 3-liter V6 diesel. België, die kreeg uiteraard de SQ5 met V6 diesel. Met z'n 313 pk en 650 Nm een stevig baasje, dat wel. Maar het wrong toch dat de benzine werd afgenomen van ons.
Al komt daar nu een einde aan, want de nieuwe generatie Q5 gaat aan de facelift en die krijgt een SQ5-derivaat met benzine dat naar onze contreien komt. Daarvoor doet het beroep op de gekende 3.0 TFSI V6 met 354 pk en 500 Nm koppel. Die hangt Audi aan een 8-traps automaat en vierwielaandrijving. Cijfertjes? 5,4 seconden naar de honderd en een top van 250 km/u. Die ander cijfertjes? Een normverbruik van 8,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 189 g/km.
Visueel herken je de SQ5 aan de herwerkte grille (met zwarte accenten) en - uiteraard - de vier einddempers achter. Die zitten trouwens tegenwoordig fraai verwerkt in de achterbumper. Technische hoogtepunten zijn het verlaagde chassis, steviger remschoeisel, sportophanging en het optionele sportdifferentieel aan de achteras.
In de zomer van 2017 komt deze SQ5 op de Belgische markt. Of er ook een dieselvariant ten tonele zal verschijnen? Daarop heeft/ geeft Audi nog geen antwoord.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden