Rolls Royce beëindigt de productie van de zevende generatie Phantom. Dat doen ze niet zomaar met een druk op de knop, ze doen dat Rolls Royce-waardig met een one-off.
In hoeverre je je de vraag kan stellen of alle modellen van Rolls Royce vanwege hun exclusieve karakter dan geen one-off zijn, laten we in het midden.
De Phantom VII mag gerust een icoon worden genoemd. Het is namelijk het eerste model dat onder BMW-vlag werd geproduceerd, nadat BMW de rechten op het merk via een ingewikkelde constructie van Volkswagen overnam. Veertien jaar na datum gooit deze zevende generatie de handdoek in de ring.
boot
Deze laatste Phantom is geen gewone. Rolls Royce bouwde het exemplaar als Extended Wheel Base, zodat je 250 extra millimeters krijgt. Verdere referenties naar een boot hoeven niet, want Rolls Royce maakt ze zelf. Zo is er in het interieur een schip op zee te zien in een tafereel in de houtinleg. De klokkenwinkel doet dan weer denken aan de scheepsklokken uit de jaren 30.
Motorisch wijzigde er niets; nog steeds brengt de dikke V12 met 454 pk. Deze laatste Phantom werd op vraag van een klant gebouwd. Die had er serieus wat geld voor over, al willen ze bij Rolls Royce niet zeggen hoeveel precies. Vast staat dat ROlls Royce niet heeft moeten leuren met de laatste exemplaren, zoals Bugatti met de Veyron wel moest.
Vanaf nu kijken ze in Crewe vooruit, naar de productie van de Phantom VIII. Die zou er tegen volgend jaar moeten zijn, met een aluminium opbouw.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 3 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 18 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden