Officieel: Lexus IS 300h onder het mes (2017)

2017-lexus-is-300h-dynamic-14-2

Vier jaar op onze markt waardoor Lexus het nodig acht haar kleinste sedan een opfriskuur te geven. Kwestie van mooi in tred te lopen met de gloednieuwe LS en de vorig jaar al opgefriste GS. Zowel visueel als op technologisch vlak.

Het buitenbeentje in het D-segment, de Lexus IS. Niet enkel door zijn polariserende looks maar ook door zijn alternatieve aandrijving. De facelift bouwt vooral verder op de al bestaande lijnen en jawel, daar hoort wederom een gegroeide spindle grille bij. Niet gegroeid - want geef toe, veel plaats was er niet meer -, wel een knik die voortaan iets hoger huist. Omgeven door Led-koplampen die wat verder doorlopen richting grille.

2017-lexus-is-300h

Subtiel nieuw bumperwerk voor en achter maken het plaatje af. Net zoals opgefriste velgdesigns en twee nieuwe lakkleuren; Deep Blue en Graphite Black. Binnenin pocht Lexus met een onberispelijk detailniveau, met nieuwe luxematerialen en intuïtievere bedieningselementen. Getuige daarvan zijn het 10,3-duims infotainmentscherm, bredere middenconsole en een houtafwerking met lasergravure. Ga je helemaal loos, dan installeert Lexus nog een Mark Levinson-audio-installatie met 15 luidsprekers.

Betere rijdynamiek

Verder laten ze bij Lexus weet hard gesleuteld te hebben aan de rijdynamiek. Zo zorgt het herwerkt bumpergerief voor een betere stroomlijn op hoge snelheden. Daarnaast werden componenten van de ophanging vervangen door lichtere aluminium exemplaren of compleet herwerkte stukken (denk stabilisatorstangen). Meng dat samen met een opnieuw afgestelde stuurinrichting en het VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management) dat continu kleine correcties uitvoert tijdens het rijden en je krijgt volgens de Japanners de meest fijn sturende IS ooit.

2017-lexus-is-300h

Stuurgedrag dat je evenwel moet koppelen aan een hybride-opstelling. Nu, ecologisch gezien geen straf natuurlijk. Want de 2.5-liter viercilinder benzine met elektrohulp is goed voor een normverbruik van 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 97 g/km. Het systeemvermogen van 223 pk zorgt voor een sprint naar de honderd van 8,3 seconden.

LEXUS SAFETY SYSTEM+

De facelift luidt ook de komst van een nieuw veiligheidssysteem. Daarin zitten zaken vervat zoals adaptieve cruisecontrol, noodrem, een dodehoekmonitor, detectie van dwarsverkeer bij achteruitrijden. Led-koplampen, standaard 8 airbags en een actieve motorkap voor voetgangers zorgen tenslotte dat de Japanner op veiligheidsvlak kan schermen met de Duitse garde.

Vanaf vandaag al bij je Lexus-dealer te bestellen, de opgepoetste IS 300h.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
GLENN 17:17
afbeelding van GLENN

Wel, ik dacht net hetzelfde als jij tot ik er vorige week een testrit mee gedaan had. De CVT is in dagdagelijks gebruik (en ik ben geen oud manneke dat overal 25km/u rijd) zo goed als perfect. Het geluid dat je in de filmpjes hoort is er wel degelijk, maar enkel bij plankgas. De periodes dat je plankgas kunt geven zijn sowieso beperkt omdat 1) het geen trage wagen is en 2) je je rijbewijs snel kwijt bent indien je het vermogen toch constant aanspreekt. 85% van de tijd hoor je de motor niet en is de wagen fluisterstil. Tot mijn eigen verrassing veel aangenamer rijden dan te zitten luisteren op een ratelend dieselmotor en een automatische versnellingsbak die ook niet altijd klaarstaat met de juiste versnelling.

Maar het verkoopsargument is vooral het onderstel. Bepaalde duitse merken kunnen een puntje zuigen aan het stuurgevoel en de balans van het chassis in combinatie met comfort. En dit komt van een bepaalde-duitse-merken fanboy :o

John 19:06
afbeelding van John

Sorry, maar auto's met een analoge klok op het dashboard komen er bij mij niet in! :-)

Techno Patat 01:34
afbeelding van Techno Patat

En ik dacht net: oef, eindelijk zijn ze gestopt met dat klokje met lelijke groene cijfers dat in de jaren 60 op een microgolf zat :D!

John 08:43
afbeelding van John

Heb het hier al eens gezegd, maar het wordt dringend tijd dat autofabrikanten gebruik gaan maken van de huidige technologie:een rond (smartwatch) schermpje als klok met aanpasbaar uiterlijk.

J.B 11:12
afbeelding van J.B

Zeg liever dat je geen geld heb om eens in een echte auto te stappen met een hele mooie analoge klok.

hombre 08:52
afbeelding van hombre

Het optoeren van de CVT heeft alles te maken met de mate van lompheid van de bestuurder, je hoeft geen volgas te geven om stevig vooruit te gaan.
Heb ondertussen al wat jaren ervaring met de auto en vind hem nog steeds fantastisch.
Gemiddeld verbruik komt wel op 7l/100km, misschien is een diesel hier wat zuiniger.

Audi22 10:51
afbeelding van Audi22

Het probleem is dat lexus voor deze nog niet het nieuwe platform gebruikt wat ze effectief in huis hebben (grote gewichtsreductie) dus de wagen is nog "zwaar" en daarom zijn de prestaties ook niet wat je verwacht van het aantal pk's.

Evo X 13:44
afbeelding van Evo X

Over pk's versus gewicht en stop licht sprintjes kan 'k mee 'tetterren' ze. Mijne heeft zo'n 140 pk (hoeveel er gaan lopen zijn ondertussen weet 'k ni) en da's vrij weinig voor zo'n oud blok, maar is op 9s de honderd al voorbij. Heeft 'n klassieke lange 'adem' en weegt zo'n 1250 kg voor 'n niet zo'n kleine sedan. Hoe meer technologie en 'n betere materiaal keuze naar koetswerken, interieur,... hoe zwaarder. Meer verbruik, minder rijgevoel/prestatie. Voor mezelf hoeft 'n wagen z'n koffer niet te openen. Wil je dit wel, dan word m zwaarder, en dan volgt m'n getetter van hierboven :)

koentje1964 13:42
afbeelding van koentje1964

De Lexus stond 3 jaar terug op het verlanglijstje maar tot mijn grote spijt geen break te verkrijgen, wat toch wel voor veel firmawagens een enorm verschil maakt! Dus Lexus: laat de break maar komen, jullie verkoopcijfers zullen er alleen maar goed bij varen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws