Officieel: Opel voortaan onder Franse PSA-vlag

psa-deal

Zoals verwacht heeft de PSA groep - Citroën, Peugeot, DS - vandaag officieel aangekondigd dat het Opel toevoegt aan haar portfolio. Waardoor het meteen 17 procent van de Europese autoverkoop in handen heeft en stek twee in neemt als grootste autogroep na de Volkswagen Groep.

Alsof het uit de lucht kwam gevallen, het gerucht dat de PSA groep een oogje had op de Opel/Vauxhall van GM. Bijna ridicuul maar daarom niet minder waar. Want vlak voor het autosalon van Genève de deuren opent is de deal rond. Zeg je voortaan Opel of Vauxhall, dan mag je aan Franse bazen denken Een deal van 1.3 miljard die PSA meteen katapulteert als tweede grootste autobouwer in Europa. Enkel Volkswagen doet het nog beter. Al kijkt PSA nu naar een 17 procent van de automarkt in de EU met Citroën, DS, Peugeot, Opel en Vauxhall in handen.

De waarden van Opel behouden

Carlos Tavares, voorzitter van de raad van bestuur van PSA, is alvast blij met de overname: 'We zijn trots om de krachten te mogen bundelen met Opel en zullen er alles aan doen om dit geweldig bedrijf te laten groeien en de ommekeer te versnellen. Daarbij houden we vast en respecteren we de identiteiten van zowel Opel als Vauxhall. We werkten eerder al samen met beide partners om producten te ontwikkelen, waardoor deze overnamen als een natuurlijke extensie van onze samenwerking lijkt.

Naast de overnamen van de merken steken PSA en BNP Paribas ook nog eens de handen in elkaar om alle Europese financiële operaties over te nemen van GM (afbetalingen van klanten etc.) Die joint venture legde daar nog eens 0.9 miljard voor neer. Waardoor GM in totaal plotsklaps 2.2 miljard Euro op haar rekening mag parkeren. Al is de Amerikaanse gigant daardoor wel officieel van de Europese markt verdwenen.

Eerste gezamenlijk product?

Wie denkt dat we nu een jaartje of 6 moeten wachten voor de eerste PSA-opel verschijnt zal verrast zijn; hij is namelijk al een feit. Want hoewel de Opel Crossland X nog onder GM-vlag werd bedacht was dat wel in dezelfde ruimte als PSA. Want de SUV leent onderdelen van Peugeot 3008 en consorten.

PSA hoopt alvast door de nodige synergieën Opel een serieuze boost te geven. Met een operating margin van 2 procent tegen 2020 en maar liefst 6 procent tegen 2026. Dat jaar hoopt PSA ook 1.7 miljard te hebben gehaald door de nauwe samenwerking (kosten drukken, onderdelen lenen, etc). Waardoor de deal zo goed als terugverdiend is. Al alles volgens plan gaat natuurlijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Guillaume 09:01
afbeelding van Guillaume

Betekent dit dat de Opel Ampera-e (=de Chevy Bolt van GM) er nu niet komt?

Yvesw 09:19
afbeelding van Yvesw

Daarvoor zou ik niet vrezen. Product is al klaar en afgetekend. Dus die zal er heus wel komen. Net zoals ze in Amerika nog wel even de Opel Insignia als Buick zullen verkopen. Anderzijds... met GM weet je natuurlijk nooit. Kijk maar naar de Saab-historie.

User4580 13:02
afbeelding van User4580

Maar wie wil er nu een Opel? Moesten ze bepaalde modellen gewoon hier in onze contreien ook als Buick verkocht hebben, de Cascada bevoorbeeld, ik garandeer bijna dat er meer van zouden verkocht zijn.

Sander Vranckx 14:06
afbeelding van Sander Vranckx

Opel is een doodlopend straatje. Geen imago, niks sprankeld, PSA zal een mirakel moeten verrichten om terug wat licht in de Opelduisternis te brengen.

Davy 19:55
afbeelding van Davy

Opel.. Een oerdegelijke eerlijke wagen!
Ik hoop dat de identiteiten van alle partijen behouden blijven.

Halfords 00:44
afbeelding van Halfords

Eind de jaren '70 nam PSA al de Europese divisie van Chrysler (Simca) over. Na de overname werd dit herdoopt tot Talbot en een 5-tal jaren later was het over en uit. Zou me niet verwonderen mocht het met Opel/Vauxhal dezelfde kant op gaan. Ze kunnen er ook nog altijd een budgetmerk zoals Dacia van maken, want Opel heeft nu al heel veel kleine autootjes in zijn gamma.

Halfords 00:38
afbeelding van Halfords

Volgend jaar een Peugeopel Insignia te bestellen met de 1.6 e-HDI onder de kap

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws