Officieel: Peugeot 308 facelift (2017)

peugeot-308-facelift-2017_02

Eén van de meest gesmaakte C-segmenters van het moment wordt in een fris jasje gestoken. Waarbij Peugeot vooral de nadruk legt op motorische wijzigingen die het goed moeten doen in dé echte wereld buiten de laboratoria. En o ja, een 8-traps automaat maakt ook zijn intrede.

Een facelift die vooral onder de huid het goede weer moet gaan maken. Dat is de beslissing die Peugeot heeft genomen. Getuige ook het feit dat ze maar één foto van het buitenwerk de wereld in sturen. Die toont evenwel dat de knik in de koplampen voortaan vanuit de onderzijde van de bumper lijkt te komen. De motorkap is anders, net zoals het binnenwerk van de led-koplampen en ook de achterlichten zouden anders uitgewerkt zijn. Al draait het daar eigenlijk niet om bij deze facelift.

Real Driving Emissions

Bij PSA maken ze er namelijk een erezaak van om zich toe te spitsen op de realistische uitstoot van een wagen en niet meer van die gemeten in laboratoria. Het maakt dat de bestaande torretjes - en nieuwe - serius wat technische wijzigingen kregen, om te voldoen aan de Euro 6.c-standaard en de RDE (Real Driving Emissions) cyclus. Zo krijgt de 1.2 driecilinder benzine voortaan hoge precisie injectoren, meetgerief aan in- en uitlaat en een passieve regeneratiefilter. Koppel dat aan een aangepaste manuele zesbak en het torretje met 130 pk zou groener en snediger voor de dag moeten komen.

peugeot-308-facelift-2017

Daar tegenover staat een nieuwe viercilinder diesel van 130 pk, de BlueHDi 130 S&S die een gepatenteerde ontploffingskamer leent van Le Mans-wagens en de roetfilter zo dicht als mogelijk tegen zich heeft plakken voor de meeste effeciente verbranding van de deeltjes. Tenslotte krijgt de BlueHDi diesel met 180 pk van de GT-uitvoering voortaan een 8-traps automaat van Aisin om z'n kracht naar de voorwielen te sturen.

Veilige jongen

In het dashboard verstopt Peugeot dan weer een uitgebreid gamma aan veiligheidsnufjes. Denk actieve noodrem in de stad, actieve rijstrookassistent en cruise control die zelf tot stilstand kan komen.

peugeot-308-facelift-2017

Het scherm van de 3008 moet je evenwel niet verwachten, Peugeot verzacht echter de pijn door het infotainmentsysteem een werkkrachtboost te geven waardoor het navigatiesysteem (met TomTom-genen) sneller moet werken. Android Auto en Apple Carplay? Uiteraard present.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws