Mercedes: "Diesel is het waard om voor te vechten"

mb-front

Opperhoofd bij Mercedes, Dieter Zetsche, heeft te kennen gegeven te zullen strijden voor het voortbestaan van de dieselmotor. 'Diesel zal een significante rol blijven spelen in het reduceren van de CO2-uitstoot in Europa', aldus Zetsche.

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes en Smart doet het goed, getuige de kwartaalwinst van 15 procent dat het bedrijf te kennen gaf. Al wordt het willens nillens meegetrokken in de negatieve spiraal rond dieselmotoren. Toch stopt dat CEO Dieter Zetsche niet om voluit voor diesel te blijven gaan. 'Diesel is de moeite waard om voor te vechten', aldus Zetsche. 'We zijn er van overtuigd dat de auto-industrie naar een elektrische vorm zal gaan maar tot dan moeten de CO2-emisies naar beneden blijven gaan voor Europa en daarin speelt de dieselmotor een belangrijke rol.'

Dubbeltje

Slimme man, die Zetsche. Want hij weet maar al te goed dat enkele van zijn meest lucratieve modellen op diesel rondtoeren. En dan zwijgen we nog over de busjes, LCV's en vrachtwagens van het merk. Het probleem zit 'm er namelijk in dat aan de éne kant diesel wordt verfoeid door de NOx-uitstoot (schadelijk voor onze gezondheid) en aan de andere kant Europa steeds strengere CO2-normen eist voor de complete vloot van automakers. Diesel kan dus niet zomaar overboord worden gesmeten bij de meest constructeurs, want dan zal het CO2-gemiddelde in de vloot enorm stijgen. Wat op zijn beurt voor stevige boetes zal zorgen.

Komt nog eens bij dat de transportsector (te land, ter zee en in de lucht) in z'n ruimste meting goed is voor amper 14 procent van de totale broeikasgassen op de wereld. Waardoor niet valt te ontkennen dat de automobielsector - volgens sommige cijfers amper goed voor 4 à 6 procent - misschien wel onterecht opgejaagd wordt door media en overheid. Zeker als je weet dat de Europese constructeurs gezamenlijk jaarlijks dik 50 miljard euro investeren in de ontwikkeling van zuinigere technologieën.

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
evo X 22:09
afbeelding van evo X

En als er iemand weet hoe goeie dieseltjes worden gemaakt zijn zij het wel.

Mathieu 12:29
afbeelding van Mathieu

Ik ben geen tegenstander om de automobielindustrie een beetje te pushen naar meer propere wagens, maar ik ga verder wel volledig akkoord met uw stelling. Europa moet teveel de voortrekkersrol op zich nemen, en de grote vervuilende vissen doen gewoon hun zin.
Heb ooit eens reportage gezien over wat die koeien uitstoten, viel achterover!

Michel Desmet 12:11
afbeelding van Michel Desmet

Met een E220d met 5 aan boord inklusief bagage richting Italië, 5.2l/100km gemiddeld op 245 banden. Bijna konstant in Sport+ modus. Ga je morgen nog niet doen met een benzine motor.
Voor mij is de huidige diesel bashing puur business strategisch, niks te maken met ecologie. Dat ze eerst de grootste vervuilers aanpakken.

andre123 16:39
afbeelding van andre123

precies of het kleine europa heeft iets te zeggen aan die grootmachten,het zijn wij die die brol kopen die in die vervuilende landen geproduseert,mss daar eerst eens over nadenken?

Jos D. 13:07
afbeelding van Jos D.

Dat is weinig maar niet spectaculair. Met een C4 Cactus 1.2 110 PK turbo, 4 personen + bagage richting Portugal komen we ook maar aan een gemiddelde van 5,6 l/100km. En dat motortje zal wel wat harder moeten werken dan zo'n e220d.

Appelen en peren 08:31
afbeelding van Appelen en peren

Wel vergelijken met eenzelfde categorie auto a.u.b.
Uw Cactus is nu niet bepaald dezelfde klasse/formaat.

Michel Desmet 18:41
afbeelding van Michel Desmet

idd niet vergelijkbaar. Die E220d heeft 400NM koppel, vandaar.

Yvesw 08:37
afbeelding van Yvesw

Zelf ook een Cactus-rijder hier (1.2 Puretech 110 pk) met een gemiddeld verbruik van 5,9... op de boordcomputer. In realiteit komt dat neer - via pompberekening - op 6,8 liter.

En niet dezelfde categorie??? Het zitmeubilair in de Cactus kan wedijveren met het gerief in zo'n E-Klasse. Maar daar blijft het dan ook bij natuurlijk... :-p

Jos D. 11:27
afbeelding van Jos D.

Ik wilde enkel maar aangeven dat ik dat niet spectaculair vind.
En overschat vakantiesnelwegkilometers niet. Dan ligt de gemiddelde snelheid veel lager dan je zou denken.
Een kennis van me duidt ook regelmatig op het lage verbruik van zijn e200d maar toen ik er eens langs zat, gaf de boordcomputer toch wel een normaler gemiddelde van 6,7 aan. En dan rijdt hij nog als een bompa :-

Jos D. 11:27
afbeelding van Jos D.

Ik wilde enkel maar aangeven dat ik dat niet spectaculair vind.
En overschat vakantiesnelwegkilometers niet. Dan ligt de gemiddelde snelheid veel lager dan je zou denken.
Een kennis van me duidt ook regelmatig op het lage verbruik van zijn e200d maar toen ik er eens langs zat, gaf de boordcomputer toch wel een normaler gemiddelde van 6,7 aan. En dan rijdt hij nog als een bompa :-

Anon 13:16
afbeelding van Anon

En hoeveel 1000en mensen heb je geïrriteerd om dat verbruik te halen?

Michel Desmet 18:39
afbeelding van Michel Desmet

Wat bedoel je? Heb nooit lager dan de max toegelaten snelheid gereden, meestal sneller zelfs. Enkel in CH rij je best aan de toegelaten snelheid.
Bij woon-werk verkeer ga ik regelmatig onder 5l/100km.

Anon 22:08
afbeelding van Anon

Daar verschiet ik dan echt van. Straf!

Ik vind dat je het wel mag vergelijken van verbruik. Cactus is tenslotte pak hoger.

Nu 5.6 voor een e220d op vakantieritme lijkt me dan weer heel hoog. Een 520d g30 op de autobahn zit daar bvb onder, zelfs met stukjes ver boven de 200.

Michel Desmet 18:05
afbeelding van Michel Desmet

5.2, niet 5.6.
In Italië lange stukken 150-160 gereden.
Vandaag woon-werk (20km), 4.6l/100km.

Hendrik 22:35
afbeelding van Hendrik

Hoeveel 1000Den mensen irriteer jij dan door dat vebruik NIET te halen door te snel te rijden ..?

Evo X 21:43
afbeelding van Evo X

Aan 't vergelijken met iets dat zo'n 3s trager op honderden zit, waarschijnlijk 700 kilo minder weegt, normale afmetingen tov grote sedan en dan ook nog... zo'n 4 waterflessen minder longinhoud. Het zou al magisch zijn als 'n wagen die 3s sneller is evenveel zou verbruiken. Met de opkomst van ingespoten benzines zag je zo'n verschijnselen, maar da's zo'n dikke 20j geleden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws