BMW zwiert koolstofvezel cardanas uit M3 en M4

bmwm3-m4

Bij de lancering in 2014 zowat het paradepaardje bij de M3 en M4, de koolstofvezel cardanas. Paardje mag echter op stal. Want vanaf november 2017 zal BMW een kleiner stalen exemplaar plaatsen. De reden? Strengere milieunormen.

Wat de cardanas tussen versnellingsbak en differentieel achteraan heeft te maken met het milieu? Eigenlijk niets. Behalve als je een M3 en M4 bent. BMW heeft namelijk beslist haar koolstofvezel exemplaar (specifiek een CFRP-stuk) te vervangen door een kleiner maar even krachtig stalen exemplaar. Dit om plaats te maken voor een partikelfilter die ooit zijn weg naar de huidige M3 en M4 zal vinden.

Met de aandrijfas die er momenteel onder stak was er simpelweg geen plaats voor een 'dikkere' uitlaat met partikelfilter. Waardoor BMW besloten heeft de koolstofvezel cardanas vanaf november uit te faseren. De M4 GTS en M4 CS blijven evenwel buiten schot.

Of dit een impact zal hebben op het rijgedrag? Het is algemeen geweten dat een lichtere aandrijfas er voor zorgt dat de motor sneller toeren kan maken (want minder gewicht om in gang te zetten). Al belooft BMW dat haar M specifieke high-performance aandrijfas met dezelfde kwaliteiten kan schermen als het CFRP-exemplaar. Of we daar twijfels over hebben? Wel, BMW zal ons moeten overtuigen. Met de sleutels van zo'n 'stalen M3' voor een weekje, BMW?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws