Hoewel de diesel op z'n retour is, kan je het als merk in Europa bijna niet maken om geen diesel aan te bieden in je C-Segmenter. Toch deed Honda dat initieel met haar Civic. Tot nu. Want een nieuwe 1.6-diesel werd klaargestoomd voor de real life cyclus en mag nu onder de kap.
Geen ongekende bij Honda, de 1.6 i-DTEC. Al ging hij voor de Civic onder het mes. Dit om de diesel op punt te brengen voor de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, je weet wel, de cyclus op de openbare weg om uitstoot en normverbruik te bepalen. Voor die cyclus werkte Honda aan de manier hoe de motor omgaat met uitlaatgassen en werden zuigers geïnstalleerd met een lagere frictie.
Het resultaat is een blok met 120 pk en 300 Nm koppel. Al wil je ondertussen natuurlijk het normverbruik en de CO2-uitstoot weten. Die moet toch lekker hoog liggen door die real life cyclus? Nou, valt heus mee. Want geef toe, een normverbruik van 3,7 l/100 km en een C02-uitstoot van 99 g/km is heus niet slecht. Vanaf maart 2018 kan je zo'n Civic diesel bestellen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden