Jaguar zit in 2020 zonder V6- en V8-motoren

jaguar-f-type-4cil-2017_01

Eind 2020 stopt de productie van de huidige V6- en V8-motoren van Jaguar in de Ford-fabriek in Wales (VK), waardoor het Britse bedrijf zonder veelcilinders komt te zitten. Hoe ze die leegte gaan opvullen? Wel...

De Jag V6- en V8-motoren, karaktervolle blokken die vooral naamsbekendheid dragen en furore maken in de F-Type. Toch worden ze niet in elkaar gestoken door Jaguar zelf, want ex-eigenaar Ford was nog steeds verantwoordelijk voor de bouw van de blokken in haar Bridgend-fabriek in Wales (VK). Deze week heeft Ford echter te kennen gegeven dat in september 2020 de motorendeal tussen Jaguar en Ford tot een halt komt.

De realiteit is daardoor dat elke veelcilinder van Jaguar (lees: meer dan 4-cilinders) binnen exact drie jaar een andere motor aan boord moet dragen. Dan hebben we het niet enkel over die F-Type maar ook over de XF, XJ, gerief van Land Rover en noem maar op. Wat er juist in de plaats gaat komen? Dat is momenteel nog koffiedik kijken. Geruchten gaan dat Jaguar Land Rover werkt aan een turbogeladen zes-in-lijn gebaseerd op haar huidige Ingenium-viercilinder.

Of 'leentje buur' spelen natuurlijk

Daarnaast staan bedrijven zoals Mercedes en BMW maar te springen om motoren uit te lenen (Mercedes levert ook de motor voor de Aston Martin DB11), dus dat is ook een optie. Welke richting ook gekozen wordt, het is bijna zeker dat - gezien strengere emissienormen - superchargers niet meer deel zullen uitmaken van de motoren. Er wordt zelfs gesproken over een compleet elektrische opvolger voor de F-Type.

Maar zolang dat geruchten blijven willen we jullie weekend niet helemaal verknallen.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Quin 15:47
afbeelding van Quin

Die laatste zin vat het allemaal wat samen :-D .

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws