Ford, BMW, Mercedes, Audi, VW en Porsche slaan handen in elkaar voor Europees superchargernetwerk

ionity

Tesla mag op haar tellen beginnen letten, want een tsunami van autofabrikanten plant een zogenaamd 'Pan-Europees hoog vermogen laadnetwerk', waardoor er tegen 2020 zo maar even 400 snellaadstations langs Europese hoofdverkeerswegen moeten staan voor je elektrische wagen.

Zo'n elektrische wagen, dat is één ding maar hoe ga je daar mee op retraite? Want eerlijk is eerlijk, met een range van pakweg 400 kilometer geraak je niet bepaald in het zuiden Frankrijk. Tesla had dat pijnpunt al lang door en verzachtte de wonde met haar Superchargers, "gratis" te gebruiken laadpalen over heel Europa. Een collectief van Duitse constructeurs, met Ford als Amerikaans buitenbeentje, springen nu op dezelfde laadpalenkar. Het doel? Tegen 2020 maar liefst 400 snellaadstations langs Europese verkeerswagen te plaatsen.

Van Oslo tot Porto

Op die manier zou Pan-Europees reizen mogelijk moeten zijn. Of in mensentaal: van Oslo tot Porto. De stations krijgen een oplaadcapaciteit van 350 KW waardoor vlot opladen mogelijk moet zijn, merkneutraal trouwens. De BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group nemen evenveel aandelen in de joint venture genaamd Ionity. Daarnaast nodigen ze andere constructeurs uit om deel uit te maken van de beweging. Om zo het proces te versnellen.

En o ja, even ter vergelijking; Sinds oktober 2017 heeft Tesla 348 snellaadstations in Europa, goed voor ruwweg 2.400 stekkerpunten. Waardoor de joint venture een best braaf doel voorop stelt tegen 2020.

Tijdstip: 12:55
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
capaincool 10:24
afbeelding van capaincool

"De stations krijgen een oplaadcapaciteit van 350 KW"
Is de 350 kW per laad paal, of is het per station(geheel van meerdere laadpalen)?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws