Vijf winnaars bij 'Gouden Stuurwiel 2017'

das-goldene-lenkrad-kandidaten-2017

In Duitsland reikte de AutoBildgroep haar jaarlijkse Goldenes Lenkrad weer uit. Een moment waarop - vooral de Duitse constructeurs - elk jaar reikhalzend uitkijken. Wie zijn dit jaar de winnaars?

In totaal reden 52 juryleden uit 18 landen met een hele hoop nieuwe wagens, welgeteld 42 stuks. Ze reden in totaal zowat 45.000 km op het Fiat testcircuit in Balocco. Maar niet alleen rijkwaliteiten werden getest, ook design, ruimte, prijs/kwaliteit-verhouding en technologische snufjes werden beoordeeld. De wagens werden onderverdeeld in 5 categorieën, hieronder lijsten we voor elk de winnaar op.

In de Compacte klasse is de Opel Ampera-e de winnaar. Van de wagen is niet eens zeker of hij in ons land zal rondrijden na de overname van Opel door de PSA-groep. Tweede plek is voor de Volkswagen Polo, gevolgd door de Ford Fiesta. Ook de iets grotere modellen als de Honda Civic (plaats 4) speelden in deze klasse.

Bij de Compacte SUV's voert de Skoda Karoq het peloton aan, gevolgd door de C-HR van Toyota en de Mitsubishi Eclipse Cross.

De Grote SUV-klasse wordt gewonnen door de Audi Q5, terwijl de Range Rover Velar op de tweede plaats staat en de Alfa Romeo Stelvio op plek drie.

De Midden- en Topklassewagens worden bij elkaar gegooid. Daar is de Volkswagen Arteon de beste, op de voet gevolgd door de Kia Stinger en de BMW 5 Reeks.

Dan blijft nog één klasse over, de klasse van de Sportieve wagens. Daar is de Porsche Panamera Sport Turismo de beste, al zal die wel een pak meer punten op 'ruimte' gescoord hebben dan nummer twee, de Honda NSX en nummer drie Aston Martin DB11.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Waxweazel 12:48
afbeelding van Waxweazel

Wat een Duitse klucht ...
Autobild staat altijd al gekend als ultra-pro Duits. Niet verwonderlijk dat deze uitslag er zo uitziet.

Nidas Leo 15:28
afbeelding van Nidas Leo

Het staat eigenlijk al in de inleiding van het artikel:
"Een moment waarop - vooral de Duitse constructeurs - elk jaar reikhalzend uitkijken. "

Hoe belachelijk kan je jezelf maken als 'vakblad' (sic) ?

Waxweazel 08:12
afbeelding van Waxweazel

Ik vraag me af of het blad Autobild nog wel au serieus wordt genomen door de Belgische vakpers ? Of door de volledige mondiale pers ?
Iedereen weet dat Autobild steevast een auto uit de VAG-groep laat winnen of tenminste een auto van 1 van de Duitse merken.

John 13:31
afbeelding van John

Als ik de winnaars zag, viel het toch ook op dat het allemaal Duitsers waren, maar "In totaal reden 52 juryleden uit 18 landen met een hele hoop nieuwe wagens, welgeteld 42 stuks" deed mij toch vermoeden dat er relatief neutraal gestemd kon worden.
Ik vermoed dat de verdeling eerder 17 juryleden uit 17 landen is en de overige 35 uit Duitsland. De media toch ... :-)

andre123 21:06
afbeelding van andre123

sjoemelblad

Jos D. 09:48
afbeelding van Jos D.

Met zoveel verschillende criteria te beoordelen en door de wagens "zorgvuldig" uit te kiezen, kun je het resultaat natuurlijk "sturen" in de richting die je wilt.
Ik lees regelmatig de Autobild website. Zo zijn ze er al in geslaagd hetzelfde type wagen niet als eerste te laten eindigen in een Duits onderonsje door de wagen een lagere puntenscore te geven. In een andere, niet-Duits-onderonsje test komt diezelfde wagen als eerste uit de bus met een hogere puntenscore dan in de vorige test.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws