
De Fransen introduceren een nieuwe generatie turbobenzines op de Scénic en Grand Scénic.
Renault lanceert vandaag zijn nieuwe generatie turbobenzinemotoren met directe inspuiting. De motoren werden in samenwerking met Nissan, Mitsubishi en Daimler ontwikkeld en zullen gestaag hun weg vinden naar de rest van het gamma. De primeur is weggelegd voor Scénic en Grand Scénic. Volgens Renault beloven de nieuwe motoren, allemaal 1.3-liter viercilinders maar met verschillende vermogens, een merkelijke verbetering op het vlak van prestaties, koppel en uitstoot, terwijl de meer dan 40.000 uren op de testbank voor de nodige betrouwbaarheid moeten zorgen.

Eerste nieuwkomer is de Energy TCe 140 die de Energy TCe 130 vervangt. Die krijgt er 10 pk bij maar wint vooral 35 Nm koppel tussen 1.500 tpm en 3.500 tpm. De gemiddelde CO2-uitstoot blijft beperkt tot 122 g/km (125 g/km voor Grand Scénic). Tweede nieuwigheid is de Energy TCe 160 met 160 pk en 260 Nm koppel tussen 1.750 tpm en 3.700 tpm (270 Nm in combinatie met de EDC automaat met dubbele koppeling).

Tot slot is er nog de Energy TCe 115 met 115 pk en 220 Nm koppel bij 1.500 tpm. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 122 g/km (125 g/km voor Grand Scénic). Een verbetering van respectievelijk 7 g/km en 11 g/km. Renault wijt de verbeteringen onder andere aan een verbeterde cilindercoating en het gebruik van dubbele variabele kleppentiming (DVTC).
Recente reacties
Playmobil Bulli T1 (70176) voor wie niet wil bouwen
mooi!
Door Wim 15 uur geleden
Officieel: Renault Arkana is klaar voor België (2021)
ik ben nu geen fan van het genre, maar vind deze idd wel geslaagd
Door Wim 15 uur geleden
Video: kan je écht niet dwars door België in een EV?
Leuk om de reacties te lezen, zowel pos en neg. Alle begrijp voor TA, ervaringen samenvatten in een...
Door Wim 15 uur geleden
Video: kan je écht niet dwars door België in een EV?
Ik ben in januari ook een testrit gaan doen met een polestar 2, daar kwam ik na een uurtje op de...
Door Adriaan 18 uur geleden