Ondanks een Belgische recordverkoop staat het water de kleinere BMW-dealers steeds vaker aan de lippen, dat vernam De Tijd.
Het succes van BMW in ons land is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Het Duitse premiummerk zal 2017 terug afsluiten als derde best verkochte merk en leverde daarbij meer dan 40.000 auto's. Maar dat succes heeft ook zijn keerzijde. Want door de hoge investeringseisen en de voordelen van schaalvergroting moeten de kleine spelers er tussenuit. De voorbije vijf jaar wisselden daardoor liefst 19 van de 69 Belgische BMW-concessies van eigenaar. Dit jaar alleen al waren er dat negen.
Het Wijnegemse Centrauto nam onlangs de twee Genkse vestigingen van Peter Beckers over en de Oost-Vlaamse dealer Romein verkocht dan weer twee garages aan zijn concurrenten Meerschman en Gregoir. In West-Vlaanderen kocht het Roeselaarse Dejonckheere zijn Doornikse concurrent op. Aan de andere kant van het land lijfde de holding Delorge drie BMW-garages van dealer Van Osch in, waardoor zo een van de grootste dealers van VW en Audi bij zijn Duitse concurrent binnensluipt.
Volgens BMW BeLux is er niets aan de hand en is het al zeker geen bewuste strategie. ‘Ons dealernetwerk is in het bezit van families. Als de eigenaar in zijn familie niemand vindt om de zaak over te nemen, wordt die meestal door een andere concessiehouder overgenomen. De familiale dealers verklaren net het succes van BMW in België', aldus woordvoerder Christophe Weerts.
De link met wat momenteel bij Volkswagen-invoerder D’Ieteren gaande is is snel gelegd. De Belgische VAG-invoerder wil zijn netwerk zien krimpen tot 26 grote spelers, waardoor de grootste dealers hun nabije, kleinere concurrenten quasi verplicht zullen moeten overnemen. Bij BMW is zoiets voorlopig dus niet aan de orde vanuit de hoofdzetel. Maar steeds kleinere marges, steeds grotere investeringen en de voordelen van schaalvergroting maken van dit soort zaken een onomkeerbare trend. Ook bij andere merken.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 8 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 23 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden