Hoewel de i30 N voor en op de Nürburgring ontwikkeld werd, wil dat niet zeggen dat de hot hatch er ook lokale rondetijden najaagt. Althans dat zegt Albert Biermann, hoofd van de High Performance-divisie bij Hyundai.
Biermann, voormalig afdelingshoofd bij BMW M, deed de uitspraken tijdens de autoshow van Detroit in een gesprek met Road & Track. Volgens de Duitser zijn we intussen op het punt gekomen dat de 'Ringtijden hun magie en nut hebben verloren. Vooral omdat je er als merk bijzonder veel tijd en moeite moet in investeren, om het record dan naar alle waarschijnlijkheid relatief snel terug kwijt te zijn.
De relevantie is volgens Biermann bovendien kleiner dan ooit daar er op allerlei manier gefoefeld (kan) word(t)(en). "There are companies that spend like five months at the Nurburgring, with tons of people. For that amount of money we can almost develop a whole car. It’s just a waste of time. I don’t do that", aldus Biermann.
Volgens Biermann moet de focus op fun liggen beter dan rondetijden: "You don’t need to be a highly-skilled high-performance driver to have fun in an N car. It should be really accessible to normal drivers. They can sense this N feeling, learn and grow with the car, and get even more fun out of it. That’s our philosophy".
Tot slot geeft hij nog mee dat de N-divisie er eerst en vooral voor het imago is en om de reguliere modellen te verbeteren. “In the end, it doesn’t matter so much how many of these cars we sell. We want to demonstrate that we’re capable of providing really fun-to-drive cars. We want to increase the performance of Hyundai cars".
Na onze test met de i30 N kunnen hem daar alleen maar in bijtreden. Want hoewel de i30 N met performance pack zich aardig uit de slag wist te slaan op het Circuit van Zolder, schitterde de hot hatch eerst en vooral op de weg. Niet dat we een erg circuit-gefocuste hot hatch niet kunnen appreciëren, maar het merendeel van de tijd rij je dergelijke auto's op straat. En dan primeert het plezier boven de rondetijd.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden