Je vindt ze momenteel nog niet onder de productie-Chiron maar Bugatti gaat proefrijden met 3D-geprinte remklauwen. Die zijn niet enkel lichter dan de huidige exemplaren maar ook een stuk sterker. Vooruitzien naar de Chiron SuperSport, Bugatti?
Om niet met een flauw begrip in huis te vallen maar de technologie staat niet stil. Ook niet bij Bugatti uiteraard, die naar eigen zeggen de snelste productiewagen ter wereld hebben met de Chiron (al trekt Koenigsegg dat graag in twijfel). Het Franse merk is alvast begeesterd door de kunst van het 3D-printen. Eerste proefproject? Titaniumstof met 4 lasers smelten om zo laag per laag (2.213 in totaal) een remklauw te maken uit één stuk met plaats voor 8 zuigers. Voor maar liefst 45 uur lang.
Het resultaat is niet alleen sterker dan de huidige klauw die ze gebruiken op de Chiron, met 2,9 kilogram is 'ie ook beduidend lichter dan de 5 kilogram die de Chiron nu per wielhoek moet meesleuren. Dit jaar nog gaat Bugatti aan het testen met de nieuwe klauw, een productie zien wij alvast voor een Chiron SuperSport.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden