De nieuwe generatie van de grootste SUV van Hyundai heeft na een tijd van getease eindelijk haar uiterlijk getoond aan de buitenwereld. Wat valt op? De nieuwe Santa Fe doet het visueel met een brok Kona.
Dat SUV’s de heersers in autoland zijn is al geruime tijd geweten en in dezelfde theorie weten we ook dat Hyundai iets kent van SUV's in elkaar steken. Binnen hun gamma hebben ze de Kona, Tucson en de Santa Fe waarvan je ook voor een extra grote kan gaan, de Grand Santa Fe. De Santa Fe is toe aan zijn vierde generatie en naast een uiterlijke aanpak is hij nu ook volgepropt met hightech veiligheidnufjes die in de moderne autowereld niet meer weg te denken zijn.
Familiegezicht
Een opgezwollen smoel van de Kona? Ja, dat zien wij ook. Hyundai blijft hun gewaagd design doortrekken en dat maakt de wereld alweer een minder saaie plek om in te leven. Dat de Santa Fe en de Kona familie zijn steken ze niet onder stoelen of banken, maar ze brullen het uit met de typische koplampen en grill. Of de Santa Fe ook gaat beschikken over die hippe gele kleur, Acid Yellow, waar de Kona mee opvalt, dat is nog af te wachten.
Veiligheid boven alles
Een waslijst aan actieve en passieve veiligheidssystemen zullen terug te vinden zijn op de nieuwe Santa Fe zoals de Rear Cross-Traffic Collision Warning die nog extra is uitgerust met een automatisch remfunctie. Ook komt Hyundai met een Rear Occupent Alert die - en we quoten: 'passagiers op de achterbank detecteert en de bestuurder attendeert bij het uitstappen.' In mensentaal: hij waarschuwt de bestuurder dat er nog mensen, of kinderen, op de achterbank zitten nadat hij is uitgestapt. Zo kan je nooit meer je kinderen vergeten in de wagen of een huurmoordenaar kan zich niet meer verstoppen op de achterbank. Hoezo, wij kijken te veel films?
Wat nog meer?
Een driecilinder hoeven we niet meteen te verwachten onder de kap van de grote rakker, viercilinders des te meer. De 2.2-liter viercilinder diesel gaat heus present tekenen. Een 2-liter turbobenzine kan ook zijn nut hebben op specifieke markten. Of dat ook voor België het geval is? Nog even wachten, want begin volgende maand zal Hyundai de Santa Fe in geuren en kleuren (Acid Yellow, Hyundai?) tonen op het autosalon van Genève.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 1 dag geleden