Toyota kwam naar Genève en bracht daarvoor de nieuwe Auris mee. Eentje die designgewijs een stap vooruit zet. Maar niet alleen designgewijs want ook op vlak van technologie verandert er één en ander.
Dat de ideale auto een combinatie van de technologie van een Auris met de looks van een Alfa Romeo is, verkondigde de lokale persverantwoordelijke van Toyota. Dat eerste krijgt nu een update en het tweede uit de combinatie lijkt nu een beetje overgezet te worden op de Auris. Daarmee willen we niet zeggen dat de Auris een Italiaanse schone met oneindig lange benen is geworden maar het gaat de goeie richting uit. De Auris is tevens 4 centimeter langer en 3 centimeter breder dan zijn voorganger. Ook de wielbasis werd 4 centimeter langer, de overhangen werden dan weer ingekort.
De nieuwe Auris staat op Toyota's TNGA platform, waarop ook de C-HR al gebouwd wordt. De Auris stuurt daarbij een stuk dynamischer, mede dankzij de 2,5 centimeter mindere hoogte en de mutilink achteras die voor een scherper rijgedrag zorgt.
hybride keuzestress
Toyota wil af van de diesels in het gamma en dat doen ze door het aanbod hybrides uit te breiden. In het aanbod zitten naast de 1.2 turbo benzine tegenwoordig twéé hybride motorisaties. De bekende 1.8 krijgt nog steeds 122 pk, vertrouwd voor de lage werkingskost en lage emissies maar voor wie dat te weinig is heeft Toyota een 2.0 hybride met 180 pk. Die moet zorgen voor een 'energierijk' rijgedrag. Om dat te benadrukken krijgt hij schakelpaddles achter het stuurwiel.
Voorlopig zijn er geen interieurdetails bekend voor de Auris - het toonmodel op het salon van Genève was zelfs niet bereikbaar - maar verwacht een vernieuwd interieur zoals in de C-HR, met een hele hoop Toyota Safety Sense rijhulpmiddelen zoals de adaptieve snelheidsregelaar en voetgangersdetectie.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden