Huil of juich: 5 miljoen keer Dacia sinds 2004

dacia-5-miljoen

Renault windt er zelf geen doekjes om dat het (her)lanceren van Dacia het Franse merk een serieuze boost heeft gegeven. In cijfers; sinds de lancering in 2004 verkocht het Roemeense merk meer dan 5 miljoen budgetwagens. Dat zijn een hoop Dacia's, neem het van ons aan.

In 2004 nog maar één model in het gamma, de Logan, tegenwoordig een range van zes budgetmodellen. De toppers zoals de Sandero (in 2008) en de Duster (2010) zorgden er echter voor dat het Roemeense merk écht doorbrak bij de gemiddelde autokoper. Goedkoop rijden met nieuw gerief, dat was zowat het verkooppunt van het merk. Geen slechte zet zo blijkt, want nog geen 15 jaar later vonden maar liefst 5 miljoen klanten de weg naar een 'nieuwe generatie' Dacia (lees: sinds Renault in de pap had te brokken).

Wat nu de populairste Dacia is? Zonder twijfel de Logan die in centraal en Oost-Europa gretig aftrek kent. Al stellen Duster en Sandero niet teleur. Zorgden die in hun respectievelijk lanceringsjaar nog voor 68.535 (Duster) en 38.887 (Sandero) verkochte exemplaren, dan vlogen de rakkers vorig jaar respectievelijk 183.447 en 270.134 (!) keer over de toonbank.

Je kan er dus mee spotten, met die Dacia's, Renault zal je er heus niet mee kwetsen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
andre123 17:08
afbeelding van andre123

met de eerste logan kon men misschien nog spotten,die waren inderdaad heel basic,de volgende en vooral de laatste generatie's hebben alles wat de gemiddelde bestuurder nodig heeft voor een prijs vergelijkbaar met 10 jaar geleden.goed gedaan dacia,
de sceptisie hebben weer eens ongelijk.

Optimus 18:40
afbeelding van Optimus

Komop Yves :
Het was allemaal zo lekker interessant en dan kom jij nu af met dit nieuws??
5 miljoen droeftoeters die met zo'n grijze oersaaie ketel rondrijden.
We hadden het over autos dus laten we snel dit artikel vergeten en vlug terug gaan naar het lekkers in Geneve!

4g63 23:34
afbeelding van 4g63

Heb het nogal voor wagens met een zekere duurzaamheid zonder daar buitensporige uitgaven aan te doen. Dacia betaal je inderdaad iets minder maar, als je pakweg 3 a 4d meer uitgeeft heb je toch iets dat globaal misschien wat langer op de weg blijft, wat maakt dat je op het einde van de rit goedkoper uitkomt.

andre123 16:48
afbeelding van andre123

wie de actualiteit een beetje volgt weet dat de dacias kwa betrouwbaarheid duurzaamheid en onderhoudskosten mee kunnen met de top.
en ik weet waarover ik praat.
zonder vooroordelen.

4g63 17:34
afbeelding van 4g63

Duurzaamheid op latere leeftijd, en niet de motor, kan ook niet want die heeft zich reeds bewezen. Maar je hebt gelijk ze, familie rijd met iets dat meekan met de top, begint zichzelf ook te recyleren na amper 10 jaar. Punt bij mij was dat die pakweg 200 euro produktie kost per dacia meer, niet opweegt tov de veel betere koets die je dan krijgt.

Optimus 23:50
afbeelding van Optimus

Andrei : Dacia is gewoon brol kerel.
Pak een deur vast en gooi die eens dicht : klinkt gewoon gelijk een flinterdunne staalplaat.
Ge kunt moeilijk van kwaliteit spreken als ge deuren van gazettenpapier in uw handen hebt.
So please , cut the crap ;)

Jos D. 18:17
afbeelding van Jos D.

Je moest eens weten hoe dun het staal van eender welke auto tegenwoordig is. Dat heeft trouwens niks met kwaliteit te maken maar alles met het streven naar een laag gewicht. Dat een Dacia wat minder kwalitatief afgewerkt is, doet niks af aan de betrouwbaarheid ervan.
En hun succes vanaf de eerste minuut bewijst nog maar eens dat heel wat mensen een nononsens wagen willen om zich van A naar B te plaatsen. Dus graag een beetje méér respect hiervoor.

andre123 18:03
afbeelding van andre123

beetje vriendelijk blijven mag wel he optimus.
niet iedereen kan het zich permiteren om 10oooenden euros te spenderen
of heeft de chance om zen wagen niet zelf te moeten betalen.
brol wordt geen 5 miljoen keer geproduceerd

Mathieu 12:19
afbeelding van Mathieu

Optimus, ik snap niet goed waarom je je zo laatdunkend over dit merk moet uitlaten.
Niet iedereen heeft het financieel even breed (want met zo'n opmerkingen doe je ons dit toch vermoeden) als jij. Er zijn misschien mensen blij dat ze zich zoiets kunnen permitteren.
Meeste mensen die hun wagens van de eerste tot de laatste euro zelf moeten bekostigen denken 2 keer na over wat ze aanschaffen.
Trouwens 10j rond rijden met een nieuwe Dacia van 11 000 euro, of 8j rond rijden met een 2e hands Golfke van 18000 tot 20000, wie denk je dat er zich het meeste financieel voordeel uit haalt? Verzekering Golf => duurder, onderhoud Golf => duurder, aankoop Golf => duurder, enz...
PS: niemand hoeft zich aangevallen te voelen, de Golf was maar een voorbeeldje ;-)

andre123 12:36
afbeelding van andre123

goed gesproken mathieu.
persoonlijk heb ik veel meer respect voor iemand die met zijn zuurverdiende centen een dacia zelf betaald dan voor iemand die met een bv bmw rondrijd die hij van zen baas in bruikleen krijgt.

Alfred 17:38
afbeelding van Alfred

Beetje gemengde gevoelens bij Dacia. Ik kan enkel mijn ervaring geven met 3 Dokkers (bedrijfsvoertuigen met achterbank, geen LV) en bij elk van de 3 waren er wel wat probleempjes. Bij de ene het passagiersportier dat het zijpaneel raakte tijdens openen, bij een andere de schuifdeur die onderaan niet afsloot en bij de 3de kwamen de rubbers van de deuren vanzelf los. Allemaal netjes opgelost onder garantie, daar niet van, maar de 'kwaliteitscontrole' voor het afleveren is toch wat ondermaats (dealer is hier ook schuldig lijkt me). Rijden doet dat goed genoeg, die motoren klinken wel alsof ze al 300.000 km gedaan hebben (in realiteit gemiddeld 10.000 km), maar ze starten wel elke keer zonder morren. De echte duurzaamheid is afwachten, maar op het eerste zicht krijg je wat je betaalt hebt.

andre123 18:15
afbeelding van andre123

garantie,je zegt het zelf.zoek maar eens op bij diverse merken.....
tesla bv die kosten bijna 10 keer meer,vrij van garantieclaims?ik dacht het niet
en nee niet de bedoeling om gelijk welk merk aan te vallen.

Wim D'eer 23:14
afbeelding van Wim D'eer

Prima wagens. Nu toe aan mij 2de Dacia. Heb al diverse merken gereden o.a Toyota Fiat Ford Kia Hyundai Renault Skoda. Moet eerlijk zeggen Dacia moet niet onderdoen qua comfort en rijplezier. Mijn eerste Dacia was een Logan 1.2 16v. Kale versie. Die reed prima alleen slappe verhouding 4de 5de versnelling. Helaas een per total voorgehad. Nu nieuwe Dacia Sandero 1.0 12v sce motor. Vele betere motor dan de 1.2 zuiniger ook. Wel remoerig. Wegligging is prima en btw veeeeel ruimte voor zo'n compacte wagen. Volgende stepway tce daar ben ik al uit met mijn partner ;) ohja voor ik het vergeet klein prombleempje gehad door kortsluiting draad regeling luchtcirculatie. Zonder gemor vervangen en vervangwagen gekregen ;). Enkel veel lof over Dacia

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws