Renault windt er zelf geen doekjes om dat het (her)lanceren van Dacia het Franse merk een serieuze boost heeft gegeven. In cijfers; sinds de lancering in 2004 verkocht het Roemeense merk meer dan 5 miljoen budgetwagens. Dat zijn een hoop Dacia's, neem het van ons aan.
In 2004 nog maar één model in het gamma, de Logan, tegenwoordig een range van zes budgetmodellen. De toppers zoals de Sandero (in 2008) en de Duster (2010) zorgden er echter voor dat het Roemeense merk écht doorbrak bij de gemiddelde autokoper. Goedkoop rijden met nieuw gerief, dat was zowat het verkooppunt van het merk. Geen slechte zet zo blijkt, want nog geen 15 jaar later vonden maar liefst 5 miljoen klanten de weg naar een 'nieuwe generatie' Dacia (lees: sinds Renault in de pap had te brokken).
Wat nu de populairste Dacia is? Zonder twijfel de Logan die in centraal en Oost-Europa gretig aftrek kent. Al stellen Duster en Sandero niet teleur. Zorgden die in hun respectievelijk lanceringsjaar nog voor 68.535 (Duster) en 38.887 (Sandero) verkochte exemplaren, dan vlogen de rakkers vorig jaar respectievelijk 183.447 en 270.134 (!) keer over de toonbank.
Je kan er dus mee spotten, met die Dacia's, Renault zal je er heus niet mee kwetsen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 5 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 20 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden