Koenigsegg is klaar met Agera RS

koenigsegg-agera-rs_01

Letterlijk klaar. Want na 25 geproduceerde exemplaren is het tijd om de focus van het Zweedse merk op de Regera te plaatsen.

Lopen de productie-eenheden van gerief zoals Ferrari en Lamborghini in de duizenden per jaar, dan kan je bij Koenigsegg oprecht zeggen dat het exclusief gerief in elkaar schroeft. In 2015 kregen we voor het eerst de Agera RS te zien, nu drie jaar later stopt de productie na amper 25 gebouwde stuks. Niet omdat het Zweedse merk de wagens niet aan de straatstenen kwijt geraakt, wel omdat het merk blijft vasthouden aan die exclusiviteit.

25 stuks dus, al bouwde Koenigsegg stiekem 26 exemplaren. Vorig jaar reed een testrijder van het merk namelijk ééntje het decor in tijdens de laatste test voor 'ie kon afgeleverd worden aan een Amerikaanse klant. Die krijgt nu het allerlaatste - en tevens nieuwe - exemplaar. Koenigsegg zal de gecrashte Agera RS oplappen en blijven gebruiken als test/ demowagen. Waardoor er dus eigenlijk 26 Agera RS'en op onze aardbol bestaan, met 1.177 pk aan V8-kracht.

Op naar Regera

Dat laatste exemplaar rolde dus gisteren (4 april 2018) van de 'band' en daarmee komt stilaan ook een einde aan de gehele Agera-productie. Enkele klanten vroegen nog een unieke one-off, daarna is het al Regera dat de klok slaat. Wederom een hypercar maar dan wel eentje met een plug-inaandrijving die goed is voor 1.500 pk en 2.000 Nm koppel.

80 exemplaren zal het Zweedse merk hiervan bouwen en - je had het niet kunnen raden - elk exemplaar heeft al een eigenaar gevonden.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws