Een autosalon in China zonder de lancering van een verlengde Duitser? Dat bestaat niet meer. Audi nam haar Q5 en voegde net geen negen centimeter toe tussen de wielen, waardoor achterste passagiers over 'vorstelijk' veel ruimte beschikken.
Verschuif ook nog eens de achterbank en de Q5L doet het met 11 centimeter meer beenruimte voor de inzittenden achterin. Dat klinkt misschien niet veel maar is vaak het verschil tussen vliegen in Economy of Business. Zoals je al kan raden heeft Audi geen plannen om de Q5L te lanceren in Europa. Zoals dat ook niet het geval is voor de A4L en de A6L. Streekproducten voor China zeg maar.
De Q5L zal niet van de band rollen in Mexico (waar de Europese Q5 in elkaar wordt geschroefd) wel in de Changchun-fabriek in het noorden van China die gebruikt wordt door de FAW-VW joint venture van de Volkswagen-groep.
Motorisch krijgen de Chinezen de keuze uit de 2-liter TSFI met twee vermogens; 190 en 252 pk. Vierwielaandrijving is standaard, net zoals de 7-trapsautomaat. Droevig dat je geen Q5 met royale beenruimte kan bestellen in Europa? Geen nood, want wij hebben natuurlijk nog de A8L, heus geen kneus.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 2 dagen geleden