Ford heeft het gehad met "auto's"

ford-sedans-out

Tegen 2022 zal Ford nog maar twee 'klassieke' wagens gaan verkopen in de Verenigde Staten; de Mustang en Focus Active. De rest van het gamma moet dan gaan bestaan uit crossovers, SUV's en pick-ups.

De nieuwe Fiesta trekt niet naar de VS en ook de nagelnieuwe Focus komt er enkel als Active-derivaat. Beweegredenen die nu nog een stukje duidelijker worden, want Ford heeft in de VS besloten zich terug te trekken uit de 'automarkt'. Het is te zeggen: stelselmatig zal het de Focus, Fusion en Taurus uitfaseren tegen 2022. Waardoor enkel nog de Mustang - de bestverkopende sportwagen ter wereld - en die Focus Active zal blijven staan bij de dealers.

Niet alleen trouwens, want die krijgen bijstand van SUV's, pick-ups en crossovers. Denk de EcoSport, Edge, Escape en Explorer maar ook de onnoemelijk populaire F-150 en al zijn versies. Het merendeel van het overgebleven gamma zal eveneens een vorm van vergroening krijgen. Denk hybride, plug-inhybride of elektrificatie. Zo is het nu al zeker dat de nieuwe Mustang aan de hybridekracht gaat.

Wat voor Europa?

De bedoeling is natuurlijk het geld te gaan halen waar het zit. Want niet enkel is de verkoop van sedans in de VS tanende, de gehele Amerikaanse automarkt verliest aan belang. Allemaal dankzij China natuurlijk. Hoewel de keuze dus initieel voor de VS is, kan je bijna zeker zijn dat we ook de gevolgen gaan zien in Europa. Wat met de Mondeo bijvoorbeeld, het tweelingsbroertje van de Fusion?

Voor auto's zoals de Focus en Fiesta hoeven we niet te vrezen omdat zowel het B- als het C-segment blijft zorgen voor grote cijfers in onze contreien. Dat beide rakkers evenwel een soort van crossoverversie krijgen (Active), duidt er evenwel op dat de volgende generaties misschien standaard hoger op de pootjes zullen staan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws