Officieel: Porsche Cayenne E-Hybrid (2018)

porsche-cayenne-e-hybrid-2018

Wrijf al maar in je handjes, succesvolle zelfstandige, want vanaf vandaag staat de nieuwe Cayenne ook als hybride bij de Porsche-dealer. Met een elektrische range van 44 kilometer, een CO2-uitstoot van 72 g/km en dus ook een aantrekkelijke fiscale aftrekbaarheid.

Het is één van de belangrijkste producten in de Porsche-cataloog; de hybrideversies van de Panamera en Cayenne. De sedan ging vorig jaar al aan de hybridekracht, nu volgt ook de SUV. Initieel als E-Hybrid, op termijn kunnen we ons evenwel verwachten aan een van de pot gerukte Turbo S E-Hybrid-versie met 680 pk. Al moet de 'gewone' E-Hybrid eigenlijk niet veel onderdoen...

porsche-cayenne-e-hybrid-2018

Het recept

Die Cayenne E-Hybrid gebruikt namelijk een 3-liter V6 benzine met 340 pk als fundering en giet daarbovenop een elektromotor van 136 pk. Reken je beide rakkers op, dan mag je over een systeemvermogen van 462 pk spreken en 700 Nm aan koppel dat zo goed als permanent aanwezig is. Het resultaat is 2,3 ton dat in 5 seconden naar de honderd weet te sprinten. De top ligt dan weer op 253 km/u.

porsche-cayenne-e-hybrid-2018

Al zijn de prestatiecijfers niet alles bij een hybride natuurlijk. De Cayenne E-Hybrid is er eentje van het plug-in-type, waardoor de elektromotor beroep kan doen op een batterijenpakket van 14,1 kWh die je via de stekker op kan laden. Volgens Porsche kan je daardoor tot 44 kilometer ver geraken puur elektrisch. Werp je dat in de cyclusmix, dan tekent de Cayenne E-Hybrid in de NEDC-cyclus (lees: waarop onze fiscaliteit en taksen worden berekend) 3,2 l/100 km en 72 g/km CO2 op.

Belangrijk om weten is dat de hybridevariant geen impact heeft op het trekvermogen. Want ook achter deze Cayenne mag je 3,5 ton hangen. Prijzen? Porsche kleeft een vanafprijs van 93.024,80 euro op de hybride. Het Sport Chrono Pakket en Porsche Active Suspension Management zijn daarbij standaard. Daardoor goedkoper, sneller en ecologischer dan een Cayenne S.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws