Ook Honda heeft het gehad met de diesel

honda-cr-v-2018-eurospec-official-3

Het is nooit echt de lievelingsvloeistof van Japanners geweest waardoor elk excuus goed is om er vanaf te geraken. Met de huidige dieselhysterie heeft Honda besloten de zelfontbrander stelselmatig uit te faseren. Ook al ontwikkelden ze vorig jaar nog een diesel specifiek voor de Civic.

Daarmee volgt Honda merken zoals Nissan, Volvo en Toyota die eerder ook al besloten de diesel uit te faseren. Onverwachts, want nog niet lang geleden presenteerde Honda een herwerkte versie van hun 1.6 die extreem propere waarden voor kon leggen.

Dat blok zal het dus nog een tijdlang uit mogen zingen in de Civic, daarna zal je Honda enkel kunnen krijgen in smaken van benzine (ook hybride) en puur elektrisch.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Mathieu 08:48
afbeelding van Mathieu

Nu weert men overal diesel, maar meer en meer lees je ook dat de meest recente dieselwagens properder zijn dan de benzinewagens. Ik zou diesel nog niet volledig afschrijven.

tomtom 15:52
afbeelding van tomtom

> maar meer en meer lees je ook dat de meest recente dieselwagens properder zijn dan de benzinewagens

Absoluut onwaar.

Dit is trouwens onlangs gepasseerd op autofans: diesels halen veel vaker dan benzinewagens hun euronorm qua uitstoot niet, waarbij ze vaak zelfs vér over de schreef gaan.

Akkoord, benzinewagens met directe injectie hebben last van roetvorming, maar dat wordt makkelijk opgevangen met een roetfilter.

NOx daarentegen blijft de zwakke plek van diesel, iets waar benzine veel minder last van heeft.

4g63 18:19
afbeelding van 4g63

Heb niet gaan googlen naar vergelijkende tests tussen diesel euro6 met een adblue nevel in je uitlaat en benzine euro6, (tip tip ;) ) maar ben je dan bijv als overheid niet de verkeerde richting aan het inslaan als je weet dat diesel nog steeds de CO2 kampioen is, en qua verbruik de arme mengsel, hoge inspuitdruk turbo benzine de doorgedreven turbo diesel niet echt heeft bijgebeend? 10j geleden blaasde een diesel nog 5 keer meer NOx de lucht in dus er is wel degelijk iets veranderd. En ja een roetfilter bij benzines is op z'n zachts gezegd een veel simpeler verhaal maar als je een veelrijder bent denk k niet dat je het milieu een dienst bewijst met benzine.
(Ik rij met '98.)

tomtom 07:54
afbeelding van tomtom

Als je echt weinig wilt verbruiken en geen diesel wilt rijden, kan je nog steeds een hev rijden zoals de Prius of de Mondeo.

Let op, diesel bevat iets meer dan 10% extra CO2 per liter dan benzine, dus als je 5,5L/100km verbruik hebt met een benzinewagen, dan moet je met je diesel al onder de 5L/100km duiken om minder uit te willen stoten.

Als je verbruikcijfers van menig dieselrijder erop naslaat op spritmonitor.de, dan blijkt diesel helemaal niet zo'n gigantisch voordeel te hebben op benzine.

Ondertussen blijven de EURO6c dieselmotoren wel ver boven hun grens smeerlapperij als NOx uitstoten wanneer de omgevingsvariabelen afwijken van hun meest perfecte ideaal, want dat is blijkbaar het enige moment dat een diesel zijn normen kan halen.

andre123 09:24
afbeelding van andre123

euro 3 met kat was ook veel beter,zelfs premies voor betaald
binnekort mag je der nergens mee binnen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws