Keerpunt bereikt: 8 op 10 nieuwe auto's rijdt op benzine

diesel-pomp

Het marktaandeel van dieselwagens in België is in vrije val. In de eerste helft van 2018 had bijna 8 op 10 verkochte auto's een benzinemotor, terwijl we een paar jaar terug nog evenveel diesels kochten.

Het was nochtans te verwachten dat benzine opnieuw een streepje voor zou krijgen. Tegenwoordig zijn de accijnzen op diesel zodanig opgetrokken dat een liter diesel je tot 10 cent meer kan kosten dan een liter benzine en in allerlei steden mogen de oude diesels het stadscentrum niet meer in. Dat heeft ook effect op de verkoop van nieuwe wagens.

Naast de 77 procent benzinewagens zijn er dus 18,6 procent diesels. Het overige aandeel lijkt dus gereserveerd te zijn voor de elektrische wagens. We vragen nog even na in welke categorie de hybrides worden ingedeeld. In Vlaanderen werden particulier nog 12,5 procent dieselwagens verkocht (11.057 stuks), in Brussel is dat 14,1 procent (1.281 wagens). Wallonië verkoopt met 26,9 procent (19.114 auto's) nog iets meer diesels.

professionele diesels

Tellen we de professionele markt samen met de particuliere markt, dan ligt het aandeel dieselwagens iets hoger. 36,14 procent van de nieuwe wagens is dan nog een diesel. Daartegenover staat een cijfer van 58,05 procent voor de benzineauto.

De omslag van diesel naar benzine heeft daarnaast ook een effect op de tweedehandsmarkt. Alle mensen die een aantal jaren geleden onder invloed van een eco-premie nog een dieselwagen kochten, willen die nu kwijt omdat het fiscaal klimaat verandert.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
andre123 09:09
afbeelding van andre123

veel van die ecopremie diesels hebben ondertussen hun km's wel gedaan na 8 jaar.
veel erger voor diegenen die zich blindstaarten op het voordeel en een premiediesel kochten, om 10000km of nog minder te rijden naar de bakker of supermarkt,en ondertussen de nadelen zoals verstopte roetfilters en egr kleppen en daarbijhorende kosten derbovenop kregen.
diesel is en blijft een veelrijders techniek,al de anderen blijf ervanaf.
blijft de vraag ,wat met de benzines over 10 j?

C. 09:53
afbeelding van C.

Ik ben zo iemand die in 2011 een spotgoedkope diesel kocht omwille van die eco-premie. Ik ben niet bepaald een veelrijder (15.000 km/jaar) maar ik pak de auto alleen voor grote afstanden. Kleine afstanden doe ik met de fiets. Mede daarom is mijn gemiddeld verbruik zo laag (4 liter/100km) dat het nog lange tijd een zeer goedkoop vervoermiddel zal blijven, ondanks de hogere dieselprijs. Ook door het juist gebruik van een dieselmotor - grote afstanden, vooral snelweg, correct opwarmen vooraleer te belasten etc. - kent die een veel langere levensduur zonder gekke kosten. Dat geldt ook voor die kleine dieseltjes waar zoveel mensen problemen mee gekend hebben, vaak is verkeerd gebruik de grote oorzaak.

andre123 07:35
afbeelding van andre123

wie zich herkent in het gebruik van c had destijds gelijk te opteren voor diesel.
het prijsverschil van een diesel tov een benzine was nihil, verbruik minder.
maar dat was dan ook een tijdelijkse situatie,waar de autoverkopers dan weer grandioos misbruik van gemaakt hebben om mensen die een diesel beter mijden wegens gebruiksomstandigheden(LEES VERKEERD GEBRUIK)een duurdere(meer winstmarge)diesel aan te smeren.
de staat betaald wel mee.
mss moet er eens een enquete gehouden worden over hoeveel er rondrijden die hun premie allang hebben terugbetaald aan herstellingskosten,door het door c terecht aangehaalde verkeerd gebruik?

John 12:26
afbeelding van John

Hier ook een eco-diesel uit 2011 op de oprit. Toen reed ik nog +30.000 km / jaar, nu is dat gezakt tot 20.000 , vaak lange ritten, maar ook kleinere afstanden. De egr-klep is al eens hersteld geweest. (Na iets meer dan 2 jaar) Maar ik ga daarom niet van auto wisselen: de waarde van de oude is veel te laag maar wel nog te hoog om van interessante recyclage premies te genieten. Dus we wachten nog wel een aantal jaar. Een auto mag van mij gerust 12 jaar of nog iets langer meegaan.

Uw reactie