Na de Duster hangt Dacia nu ook de Lodgy en Dokker aan de Blue dCi, een dieselblok dat helemaal klaar is voor de nieuwe uitstootnormen die vanaf september van kracht gaan. Wat dit in cijfers betekent?
Een hypermoderne vijftienhonderd diesel schuilt er voortaan onder de kap van de ruime Dokker en Lodgy. Die wordt vast gehangen aan een AdBlue-installatie en zorgt er zo voor dat beide knapen zonder zorgen voorbij de WLTP-bareel mogen rijden. Ook goed nieuws op pk-vlak trouwens, want doorheen het aanbod stijgt het vermogen met 5 pk. Kleine winstjes overal, zeg maar.
In detail? De Lodgy krijgt de vermogensversies van de Duster over, specifiek gaat het over dCi 95 en dCi 115 (met respectievelijk 95 en 115 pk). Die 95 pk variant doet het trouwens met 240 Nm, 30 stuks beter dan de versie die het vervangt, de topversie blijft nippen van 260 stuks. De Dokker krijgt dan weer teruggeschroefde versies van de 1.5, in de vorm van een 75 pk en 95 pk-uitvoering. Voordien moest je kiezen uit versies met 70 of 90 pk.
Het resultaat is dat de Lodgy en Dokker dus voldoen aan de Euro 6c-norm die vanaf 1 september de norm wordt. Voldoe je daar niet aan, dan mag je eigenlijk niet meer verkocht worden.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden