Tegen de stroom in: Suzuki verkast uit China

suzuki-china

Is de Chinese markt volgens verschillende constructeurs dé heilige graal om woekerwinsten te maken, dan heeft Suzuki net besloten om terug te vertrekken uit China. De reden? Het Japanse merk heeft geen zin om haar filosofie van kleine wagens te verloochenen. Respect.

De Chinese markt zit - nogmaals - volop in een transitie. Een ommekeer waarbij er plots veel aandacht is voor verlengde sedans en potige SUV's. Het gevolg natuurlijk van een groeiende economie. Dat is slecht nieuws voor Suzuki, een merk dat synoniem staat voor kleine stadswagentjes. En die markt van kleine stadswagens is in China op 15 jaar tijd met maar liefst 28 procent gedaald tot 6,7 procent marktaandeel.

Kortom; Suzuki kan niet veel meer betekenen voor de Chinese markt. Want wil het dat wel doen, dan moet het op de proppen komen met marktspecifieke grote sedans en SUV's. Iets waar het Japanse merk geen zin in heeft. Suzuki heeft daarom besloten om haar aandelen in joint venture Changan Suzuki over te dragen naar partner Changan Automobile. Die partner zal trouwens onder licentie nog Suzuki's blijven verkopen en onderhouden.

Hop naar India

Zo'n 25 jaar geleden lanceerde Suzuki de Alto in China om tegemoet te komen aan de groeiende economie en de vraag naar een kleine betaalbare stads-/gezinswagen. Zoals hierboven beschreven is de economie echter de Alto ontgroeid. Waardoor Suzuki haar peilers richt op een "nieuwe" markt; India. Op dit moment zowat de snelste groeiende automarkt in heel de wereld.

Een plaats waar nog een enorme vraag is naar betaalbare kleine karretjes. En laat het net daar zijn waar Suzuki steeds weet te floreren. Zo heeft Suzuki nu al besloten haar gamma sterk uit te breiden met specifieke modellen om de markt tegemoet te komen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws