Toyota is klaar met een massaproductie-afgeleide van de op onze redactie fel gelauwerde Yaris GRMN. Die Yaris GR Sport krijgt componenten over van de GRMN en werpt een hybride-aandrijflijn in de mix. Is de hybride-hothatch geboren?
Met zijn 212 pk sterke 1.8 benzine met supercharger is de Yaris GRMN een unicum in autoland. Zo uniek, dat Toyota besloot het maar bij een beperkte productie van 600 stuks te houden. Toch krijgen we nog een uitloper van die GRMN, in de vorm van de GR Sport, een sportieve versie van de Yaris die componenten van de GRMN gebruikt. Om zo extra te onderstrepen dat het Japanse merk aan een heuse sport-revival werkt.
Hmmm, Sachs
Zo adopteert de GR Sport de geweldige schokdempers van Sachs, de volle stabilisatorstangen, verlaagde ophanging en Bridgestone Potenza RE50-banden van de GRMN. Waardoor deze GRMN-light eigenlijk moet sturen zoals die strafste Yaris. Of niet helemaal, want de aangepast stuurinrichting maakt de oversteek niet. Een stuk sportiever, laten we het daar op houden.
De aanpassingen maken de Yaris wel een tikkeltje zwaarder, al blijft dat stevig onder de 1.100 kilogram. Om het verschil duidelijk te maken met de brute GRMN komt de GR Sport er trouwens enkel als vijfdeurs (GRMN was altijd driedeurs). Rode accenten aan de buitenkant en een aangepast interieur (tot en met GR-vloermatjes) zullen sommige toch doen twijfelen.
Euhm... 75 pk?
Grote weggever is dan ook de hybride-badge op de bips, onder die GR-badge trouwens. Jep, deze GR Sport is een hybride-hothatch. Toyota doet alvast beroep op de 1.5 HSD-opstelling. Zonder - spijtig genoeg - wijzigingen door te voeren. Het resultaat is een 1.5-liter atmosferische benzine die 75 pk en 111 Nm neer mag zetten op de voorwielen. Geen vrees, hij krijgt hulp van een 61 pk en 169 Nm sterke elektromotor. Tel je dat geheel op, dan kom je aan 100 pk en 169 Nm. Niet echt pittig natuurlijk.
Een sprint naar de honderd zou dan ook net geen 12 seconden moeten beslaan terwijl de top op 165 km/u ligt. Met een CO2-uitstoot van zo'n 75 gram is het natuurlijk wel weer één van de meest ecologisch hothatches op de markt. Al twijfelen we of we die term wel echt mogen gebruiken voor deze Yaris GR Sport. Eentje waar we eerst een toertje mee moeten doen om een oordeel te kunnen vellen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 20 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden